top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

הסיפור של SoliDrip: הסטארטאפ שנותן לצמחים בדיוק את כמות המים שהם צריכים



תעודת זהות:

שם: סולידריפ (SoliDrip)

נוסד: בשנת 2018 בישראל

יזמים: דידי (דוד) סול , גד מרטון

משקיעים: סטיקס (קרן גרמנית), היירוד, נקודה ומענק מרשות החדשנות. מוצר: מערכת השקייה אוטונומית ודיפרנציאלית למרחב האורבני (פטנט רשום ומאושר בארה"ב ואירופה). הטכנולוגיה מבוססת על אספקת מים בלחץ קבוע של 1.5 אטמוספרות לטפטפות (מנוהל על ידי ראש המערכת הכוללת וסת מים שיודע להתחבר לכל ברז סטנדרטי). כל טפטפת נפתחת ונסגרת באופן עצמוני בהתאם לתנאים הספציפיים המתקיימים בכל רגע נתון במקום ההתקנה (תנאים כוללים את רמת הלחות במצע הגידול, דרישת הצמח למים וקצב התאדות המים המשתנה בהתאם למזג האויר).

סטטוס: לחברה מוצר בשוק לאחר POC. השנה החלו המכירות בישראל וגרמניה והיא פעילה גם באוסטרליה ובספרד (צפי תחילת מכירות - 2023).

לקוחות: החברה משווקת את מוצריה בעולם במודל B2B2C דרך משווקי משנה עבור השוק המקצועי, ובישראל באופן ישיר ללקוחות.

בין לקוחות החברה ניתן למצוא עיריות, מועצות אזוריות, מוסדות חינוך, חברות לניהול בנייני מגורים, תעשיה ומסחר, מרכזי קניות, משרדים וחברות הייטק, חקלאים אורבניים ולקוחות פרטיים.

מה הסיפור?

הכל התחיל עם דידי שיצא לגמלאות וכמו רבים אחרים, החל לטפח את הגינה בביתו.

ככל שצמחה הגינה ופרחה, דידי שם לב שלא כל הצמחים בגינה מתפתחים באותה הדרך ולמרות שלכולם חוברה אותה מערכת השקייה ממוחשבת, חלקם סבלו מעודף מים בעוד שחלקם נבלו מחוסר במים. דידי, שבמשך עשרות שנים פיתח טכנולוגיות השקיה בטפטוף לחקלאות במפעל ההשקיה בנען, ניסה ככל יכולתו לתת מענה לצרכים בגינה המגוונת שלו, אבל עם הזמן התפתחה אצלו ההכרה שמערכת השקיה ממוחשבת שתוכננה לחקלאות לא יכולה לתת לו את המענה המושלם. המערכות הקיימות, ברגע נתון, יכלו לתת מענה רק לסוג גידול אחד ורק אם הגידולים בחלקה צריכים תנאים דומים. מערכת כזו, לא באמת יכלה לתת מענה מספק למרחב האורבני או לגינה פרטית, בהם יש מגוון של צמחיה הגדלה במצעים שונים, בתנאים סביבתיים משתנים ובשטח קטן יחסית.


הדבר הראשון שדידי עשה זה לחפש מהם הפתרונות הקיימים בשוק. אולם, ברגע שראה שאין בנמצא פתרון מספק, החל לפתח בעצמו את הטכנולוגיה. לאחר הצלחת הייצור של אב הטיפוס ראשוני, חבר אליו גד מרטון בכדי לבחון היתכנות מסחרית לטכנולוגיה החדשה שהמציא.

ככל שהעמיקו השניים במחקר הטכנולוגי, במחקר השוק ובלמידת התחום והמגמות בעולם, הם הבינו שהשוק מאוד רחב וכולל מגוון רחב של אפליקציות ושימושים אפשריים לטכנולוגיה שפיתחו. מכאן הדרך למציאת Design partners, להקמת מערך ייצור וליציאה למכירות כבר הייתה די טבעית.


בחזונה הירוק, סולידריפ מביאה לאימפקט אמיתי בקרב לקוחותיה ומצליחה לשפר ולעזור בקידום הריאות הירוקות בערים. זה יכול להיות על גגות וקירות מבנים, במרפסות ובחצרות, עבור גידולים וורטיקליים וגידולים בתוך מבנים, משרדים ומקומות עבודה. המשימה היא לספק פתרון לקהילות, חברות ויחידים המעוניינים לגדל מזון לצורך מסחרי או עבור שימוש עצמי, לשפר את נראות הסביבה ולהוריד את החתימה הפחמנית וצריכת האנרגיה הכללית, כחלק מהמאמץ הגלובלי בהתמודדות עם משבר האקלים.

מהם היתרונות המבדלים את החברה?

גד ודידי הבינו שהטכנולוגיה שלהם בעלת ערך אסטרטגי המשנה לחלוטין את כללי המשחק בשוק. הצעת הערך של סולידריפ כוללת כמה יתרונות מבדלים בולטים:

  1. פועלים באוקיינוס כחול - רוב פתרונות ההשקייה בעולם תוכננו עבור צרכים חקלאיים ופועלים על סמך עקרונות שמתאימים לעולם החקלאי. הטכנולוגיה של סולידריפ מיועדת לשוק מטרה ספציפי יותר הכולל גינות פרטיות, משרדיות או ציבוריות – שוק חדש עם שדה תחרותי מצומצם שעד היום לא ניתן לו מענה טכנולוגי מספיק מדויק.

  2. השקיה דיפרנציאלית - במרחבים עירוניים, בניגוד לשטחים חקלאיים, שטחי השתילה קטנים יחסית ומאופיינים במגוון רחב של צמחים, מצעי שתילה ושיטות גידול הנמצאים כולם במקום אחד. בנוסף, הסביבה העירונית יוצרת תנאי סביבה שונים בין צמחים עם הבדלים משמעותיים מבחינת חשיפה לאור, גשם ורוח והכי בבסיס - לא כל הצמחים צורכים את אותה כמות המים. השקייה זהה לכל סוגי הצמחייה המעורבת במרחב העירוני או על גבי בניינים, חצרות, מדרכות וכו' יכולה ממש לפגוע בצמחייה. סולידריפ מאפשרת לכל צמח לקבל את כמות המים האופטימלית לו הוא זקוק באופן אוטומטי המתאים לשיטת השתילה וקצב גדילת הצמח, לפי הצורך הספציפי שלו בזמן נתון - Water on Demand.

  3. חסכון משמעותי במים - השקיה אוטונומית של 100% מספקת את כמות המים המדויקת הדרושה בקצב זרימה נפחי נמוך וחוסכת עד 60% (!!!) מהמים בהשוואה לטכנולוגיית השקיה בטפטוף אחרות הקיימות בשוק.

  4. חסכון תפעולי משמעותי - סולידריפ היא מערכת שמותקנת פעם אחת וזהו. המערכת אינה דורשת תחזוקה בשוטף, אין צורך בבקרת מחשב, תקשורת, אספקת חשמל או סוללות. הפתרון של סולידריפ חסכוני גם בעלויות ההקמה, עלויות הדישון וההדברה בהשוואה לכל פתרון השקייה אחר הקיים היום בשוק. בנוסף, המערכת כוללת שסתום בטיחות שסוגר אוטומטית את זרימת המים בפריצת צינור או ניתוק לא מכוון.

  5. צמצום בעיית היתושים והמזיקים - הידעתם שרוב רובם של היתושים במרחב העירוני מקורם במים עומדים שנותרו לאחר השקייה? סולידריפ דואגת למניעת נגר מים וחוסכת את ההתעסקות באתגרי ניקוז של מים עומדים.

  6. פתרון לכל מיני סוגי שטחי גידול: הפתרון של סולידריפ יעיל יותר מפתרונות אחרים הקיימים כיום גם בתוך מבנים ומעל מבנים (גגות, קירות, מרפסות) וגם בתוך חללים סגורים (כמו קניונים או משרדים למשל).

  7. התאמה אוטומטית למזג האוויר - המערכת פועלת בכל מצב ומותאמת מיד לכל שינוי ללא מגע יד אדם.

אסטרטגיית גיוס לקוחות ראשונים משלמים ע"י הוכחת היתכנות (POC) עם Design Partners

ה POC -המשמעותי הראשון היה עם עיריית הרצליה במהלכו נערך ניסוי השוואתי משולב של גידול מגוון צמחים שנמצאים בשימוש במרחב העירוני. הוקמו שתי ערוגות תאומות זו לצד זו, בהן נשתל מגוון צמחים בדומה לשימוש העירייה במרחב המוניציפלי. הצמחים נשתלו בצורה זהה ושווה בשתי הערגות כאשר ערוגה אחת הושקתה ע"י מערכות ההשקיה ותוכנית ההשקייה הנמצאות כיום בשימוש העירייה, והערוגה השנייה הושקתה ע"י מערכת סולידריפ.

הפיילוט הוכיח חיסכון משמעותי של 50% מכמות המים ובנוסף, נדגם צימוח טוב יותר של מרבית הצמחים, מניעת זליגת מים עודפים (נגר מים) ומניעת מצב של מים עומדים.

הניסוי המשותף המוצלח, הביא את עיריית הרצליה להיות בין לקוחות החברה הראשונים וכיום מוטמעת המערכת במגוון אתרים עם תוכנית התרחבות לאתרים נוספים ברחבי העיר בשנה הקרובה. הקונספט של הניסוי המשותף נוסה גם בגרמניה וגם במקומות אחרים בעולם בהצלחה ולמעשה כל ניסוי מוצלח כזה עם שותף אסטרטגי, הביא לחברה עוד לקוח משלם.

בתמונה: קיר ורטיקאלי המושקה באמצעות סולידריפ - יתרון מוחץ על פתרונות אחרים כי אין צורך בטיפול בניקוז, אין צורך במשאבות סירקולציה של מים, אין צורך בחיבור לחשמל וכו' (התמונה צולמה באתר לקוח בגרמניה).


מה צפוי לקרות בחברה בשנה הקרובה? בשנה הקרובה מתכוונים דידי וגד להעמיק ולהרחיב את הפעילות בשוק האירופאי וגם לחבור לרשת הפצה מקומית באוסטרליה. בישראל מצפים להשקת שני מוצרי בטא חדשים בשוק. במקביל מחפשת החברה כיום לסגור גיוס הון משמעותי שיאפשר לה להגדיל את פעילות צוותי הפיתוח, השיווק והמכירות.


אז מה יש לנו כאן?

שני יזמים לא שגרתיים, הצעת ערך ייחודית שיכולה להביא להובלה מובהקת בשוק ספציפי, POC מוצלח עם גופים מובילים בעולם ולקוחות משלמים ומעל לכל, מוצר שפותר בעיה אמיתית בדרך אלגנטית וחכמה.

לגמרי רואה את עצמי רוכשת לבניין המשרדים הבא שלנו מערכת כזו!

bottom of page