חיפוש
  • רויטל קרמר

הסיפור של Daye: נשים משבשות את עולם ההיגיינה הנשית באמצעות קנאביס רפואי וקיימות

ההיכרות שלי עם דיי (Daye) התחילה במקרה, במסגרת חקירת עולם הקאנביס הרפואי המתפתח, והאמת, חשבתי פעמיים אם בכלל לפרסם את המקרה הזה.

הרי לא מעט אנשים (כן, גברים, בעיקר אתם), יגיעו למילים "טמפון", "ווסת" ו"מחזור חודשי" ומיד ידפדפו הלאה.

חלק מכם (ואולי גם מכן) יחשבו שזה לא רציני להתעסק בנושאים כאלה בצורה מקצועית.

מצד שני, קיבעונות מחשבתיים הם תמיד עסק לא פשוט, אבל הם טומנים בחובם אפשרות גדולה לשבש את המוכר וליצור משהו חדש, ולכן דווקא כדאי להרחיב כאן.

אז להלן טריגר אלרט - אם יש לכם רגישות לנושא, הפוסט הזה לא מיועד עבורכם וכדאי שתמשיכו הלאה.

אבל, אם אתם/אתן רוצים/ות להכיר סטרטאפ שעושה בי"ס לתעשייה שלמה ומביא חדשנות לעולם מסורתי וסגור, סטאטראפ שהצליח לאחרונה לגייס 5.5 מיליון דולר כבר בשלב הסיד ולמרות אי הנוחות הקשורה לנושא, גייס אליו משקיעים עולמיים מהשורה הראשונה (המשקיעים של פנדורה, אינדקס, ספוטיפיי, אטומיקו, יונייטד טאלנט ועוד), כדאי לכם לקרוא על המקרה הזה.


נתחיל עם העובדות:

גודל השוק והפוטנציאל: למרות שנשים הן 51% מהאוכלוסייה העולמית, ולכ-12%-30% מהן יש תופעות בזמן המחזור המקשות על חייהן בכל חודש וחודש, ולמרות ההשפעות של התופעות גם על הסובבים אותן, עוד לא ניסה אף אחד (או אחת), אף פעם, לתת פתרון קליני שעוזר משמעותית לפתרון הבעיה.

הבעיה: תופעות שונות בזמן המחזור החודשי - התכווצויות, כאבי בטן, כאבי ראש, כאבי גב, תנודות במצבי הרוח וכיוב'.

פתרונות הקיימים לבעיה בשוק כיום: הפתרונות המוצעים ע"י הרופאים הם בדר"כ משככי כאבים (OTC).

התרופות הללו עוזרות נקודתית ולזמן קצר אבל, הן בעלות תופעות לוואי מצטברות ובלתי ניתנות לתיקון כשהן נלקחות על בסיס חודשי במשך עשרות שנים.

מלבד כדורים, לא קיים בשוק הצרכני פתרון אחר לפתרון הבעיה.

הבעיה בפתרונות הקיימים כיום בשוק: מרבית התרופות הנלקחות ע"י נשים (כולל תרופות לשיכוך כאבים, דיכאון ועזרי שינה), לא נבדקו מחקרית מעולם אצל נשים. אני אומר את זה שוב - תרופות הניתנות לנשים להתמודדות עם סימפטומים שנמצאים רק אצל נשים, נבדקו בעבר רק על גברים (מה?!). למעשה, מסתבר שעד 1993, חוקרים בכל העולם, אסרו על נשים להשתתף במחקרים קליניים (מוקדמים), כיוון שהעריכו שתנודות הורמונים נשיים"יזהמו" נתונים רפואיים (ותחשבו על הפוטנציאל הגלום בשוק התרופות, בייצור תרופות "נשיות").

תעשיית הטמפונים (תת-תעשייה בעולם ההיגיינה): מדובר בתעשייה שלמה שלא התחדשה עשרות שנים עם שחקנים המעתיקים זה מזה את אותו המוצר שוב ושוב, בשימוש באותם החומרים ואותה הדרך. הטמפון הומצא ע"י גברים ומאז המצאתו המקורית לא השתנה מהותית. במשך עשרות שנים מייצרים טמפונים בצורה דומה מבחינת השימוש בחומרים, הנראות ודרך הייצור.

בנוסף, באירופה ובארה"ב, טמפונים אינם מסווגים כתכשירים רפואיים. לצורך העניין, כיום בעולם, ייצור פלסטרים מוסדר יותר ומעוגן סניטרית מבחינה רגולטורית, טוב יותר מאשר ייצור טמפונים.

בעיה נוספת שהטמפונים מנציחים היא בעיית קיימות קשה. במהלך חייה, האישה הממוצעת משתמשת במספיק טמפונים כדי למלא שני אוטובוסים קומתיים (סליחה על התיאור הגרפי). הפסולת הזו לא ניתנת למחזור ומזהמת בסופו של דבר את האוקיינוסים והאדמות של כולנו.

הפתרון שמציעה חברת Daye: טמפון עשוי חומרים טבעיים המכיל CBD (קאנביס רפואי) להקלה על תסמיני המחזור החודשי. CBD היא התמצית שמקורה בפרח צמח הקאנביס התעשייתי (קרוב משפחה של המריחואנה), וזה החלק בצמח שהוכח ביכולותיו להרגיע, ולשחרר מתח, חרדה וכאב. הוא נחשב להרבה יותר בטוח מאשר משככי כאבים ללא מרשם.

בניגוד לרוב מוצרי הקאנביס הרפואיים הקיימים כיום, המוצר מבוסס על CBD בלבד ואינו מכיל שום THC (החלק בצמח הקאנביס שנותן את הרגשת ה-hign, בעל מאפיינים פסיכואקטיביים), דבר ההופך אותו לבטוח יותר לשימוש ומונע כליל את תופעות הלוואי.

מחקר של החברה מצא שבתעלת הנרתיק קיים הריכוז הגבוה ביותר של קולטני קנאבונואידים בגוף האישה, ולכן טמפון הוא בעצם הדרך המהירה ביותר לקליטת החומר בזרם הדם, דבר שמביא להקלה מהירה מאוד יחסית בכאב. גם מבחינת הייצור, בניגוד לטמפונים אחרים בשוק, דיי מציגה סטנדרטים גבוהים במיוחד ומקפידה על רמת ייצור עצמי מבוקרת ומפוקחת, והמוצרים מסווגים בדרגת תרופות מבחינת רגולציה וכל החומרים מהם עשוי המוצר, מתכלים במים או באדמה.


אוקיי, הרעיון נשמע טוב, אבל למה חברו כל כך הרבה משקיעים טובים ומובילים דווקא לפרויקט הזה, פרי עבודתה של יזמית מתחילה בת 24 (Valentina Milanova), חסרת ניסיון בתחום, שבנתה וחקרה את אב הטיפוס מכספי חסכונותיה בעודה עובדת זמנית בעבודה הראשונה בחייה?

בעיניי, זה בעיקר בגלל ש-Daye הצליחו לחבר לראשונה בצורה חכמה שלוש מגמות-על עולמיות:

1. טרנד היזמות הנשית - עלייה של יזמיות נשיות מביא בין היתר גם לחשיבה אחרת לפתרון בעיות הקשורות בנשים.

2. טרנד הקאנביס הרפואי - כפתרון לבעיות שאינן מקבלות מענה רפואי (וההקלות הרגולטוריות בשימוש בקאנביס רפואי בכל העולם).

3. טרנד הקיימות - העדפה צרכנית ויזמית לשימוש במוצרים מתכלים במים ובאדמה ומניעת זיהום משאבים גלובליים ברמה העולמית.


ההתמודדות של מילנובה לא תהיה פשוטה - שוק ההיגיינה העולמי הקיים מתנהג כמונופול שמרני שאינו רואה בצורך בחדשנות בינתיים, אבל יכול לתת פייט רציני מבחינת עומק הכיסים בחיקוי המוצר החדש והפצתו.

מבחינת הצרכניות, כיוון שבקושי קיימת הבחנה בין מוצרים ומותגים בתחום, מרבית הנשים נשארות נאמנות למותג הטמפון הראשון שאי פעם ניסו. לכן, שינוי תפיסת המוצר והסטת נאמנות הלקוחות למוצר חדש, תהיה אתגר לא פשוט.

גם התחום עצמו, הסובל מיחסי ציבור גרועים, בשילוב עם החשש הציבורי בשימוש במוצרי קאנביס רפואי (ועוד באזורים אינטימיים), יחייבו גישה שיווקית מקורית וקרובה, הפועלת קודם כל לבניית קהילה מובילה לחיזוק אמון צרכניות והקפדה על קשר רציף ומענה מהיר לפידבקים מהשטח.

בין אם המיזם הזה יצליח או לא, מעניין לשמוע על סטרטאפ חדשני הפועל בעולמות ייצור Law-Tech והחיבור של Daye בין מגמות-על למציאת פתרון המבוסס על חשיבה אחרת, היא דוגמה טובה בעיניי, לדרך בה יזמים צריכים להציג את המוצר החדש שלהם והשיבושים שיביא לתעשייה.

בשלב זה, Daye פועלת לפי עקרון Design with women in mind ובדרך לבניית עוד מוצרים חכמים שיעזרו לנשים ברחבי העולם, וזהו חידוש מרענן וכר פורה להמצאות נוספות בעתיד.


ודבר אחרון - ממליצה בחום להסתכל באתר החברה ולבחון את המיתוג והמיצוב של המוצר. נעשתה כאן מלאכת מחשבת לבניית מותג זכיר מאוד עם מסר שיווקי יעיל. העיצוב שונה מאוד בנוף הקיים (בכל נוף - גם של הרפואי, גם של ההיגייני גם של עולם הסטרטאפים הרפואיים), העבודה מדויקת מאוד לקהל היעד ומושתת על כל המסרים המחברים בין שלוש מגמות-העל שהוזכרו כאן וממשיכה את הדיגיטל גם בעולם הממשי.