top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

איזי-ג'ט לוקחת אחריות על פליטת גזי החממה שלה



הידעתם שאתם יכולים לבחור לטוס בחברת תעופה שלוקחת אחריות על ההשפעה הסביבתית של הטיסה?


לא מזמן טסתי לפריז, כמו רוב העולם לא טסתי שנה וחצי, והיה ממש מרגש לחזור ל"נורמליות יחסית" שפעם הייתה שלנו לתמיד. פריז התנהגה כמו שפריז תמיד מתנהגת - נעימה ומרגשת. אבל הפעם, גם בטיסה חיכתה לי הפתעה נעימה.

טסנו עם איזי ג'ט, שגם ככה בימים כתיקונם היא חברת הלואו-קוסט המועדפת עלינו, אבל הפעם, הבנו שבלי שידענו, צמחה לה עוד סיבה טובה להעדיף אותה על המתחרות - הדאגה לסביבה.


מלבד העלות, יש לי עוד דיל-ברייקר כשאני מזמינה טיסות - הגעתי לשלב בחיי בו שום עלות של כרטיס לא תשכנע אותי להתעורר במיוחד בשתיים לפנות בוקר או שעות מוזרות אחרות. כל עוד זה תלוי בי (ובמיוחד בטיסות שאמורות להיות קצרות), אני תמיד אבחר את הטיסה המהירה ביותר ואת זו בה אני יכולה לטוס בשעות הערות (בטיסות קרוס-אטלנטיות זה כבר לא משנה כמובן). אבל זהו, זמן הטיסה והמחיר היו הפרמטרים היחידים שלי להעדפת חברת הטיסה.


ובכן, עכשיו יש לי סיבה שלישית.

בכנות, לא היה לי מושג שחברת תעופה מסוגלות לזה, אבל כמו זה נראה כרגע, איזי ג'ט היא חברת התעופה הגדולה הראשונה בעולם המפעילה את תוכנית "אפס פחמן" על פני כל טיסות הרשת שלה. החברה הודיעה שתקזז את כל פליטת הדלק הסילוני שלה. בכל טיסה של החברה, יש מדד לגבי זיהום האויר שהמטוס פולט, והחברה מתחייבת "לתקן" את הזיהום שיצרה באמצעות פעילות נגד בשטחים אחרים.

בגלל הקורונה לא ממש שמנו לב לתוכנית, אבל מסתבר שהם עושים את זה כבר מאז 2019.


אז כיום, אין דרך לטוס בלי פליטת פחמן בכלל - הטכנולוגיות אינן זמינות, ודלקים ברי קיימא עם טביעת רגל פחמנית נמוכה יותר מהקיימת עדיין ממש נדירים. אז איזי ג'ט בחרה לנקוט בצעדים סביבתיים אחרים:

עבור כל טיסה בודדת שהחברה מפעילה, מתבצע "קיזוז" של סך פליטת הפחמן מהדלק שבו.


איך היא עושה את זה?

באמצעות הקמה ותמיכה בפרויקטים המגנים מפני כריתת יערות, באמצעות שתילת עצים מאסיבית באזורי האמזונס או אזורים אחרים בהם האדם הוריד בצורה משמעותית את פליטות החמצן, באמצעות קידום ותרומות לחברות המציירות אנרגיה מתחדשת וכו'.

כל הפרוייקטים האלה ניתנים לכימות, ובכל רבעון, מתחייבת החברה להציג בפני הבורד שלה את המאזן שהצליחה להשיג בהימנעות ביצירת פחמן חדש במטוסיה ובמקומות אחרים בעולם.

אלו צעדים מאוד לא טריוויאליים לחברה מסחרית שגם ככה נשענת על רווחיות נמוכה, אבל יש בהם בשורה לעולם בנוגע לאחריות שחברות מסחריות יכולות לקחת על סביבתן ולהוביל את השוק.

שאפו ענק לאיזי-ג'ט ואני מקווה שבטיסות הבאות שאנחנו מזמינים (לכי מפה כבר קורונה!), יתווסף לכולנו גם הפרמטר החדש הזה.


bottom of page