top of page

הפרעות קשב 20.6.25: יזם סולו, 80 מיליון, Perfect-Exit-Fit |יכול להיות שהצ'ט הופך אותנו לסתומים? | איך כדאי להפציץ את הכור האיראני?

  • תמונת הסופר/ת: רויטל קרמר
    רויטל קרמר
  • 20 ביוני
  • זמן קריאה 7 דקות

בין שינה טרופה בלילה, לג’ינגול שלקוח מימי הקורונה, בשבוע המטורף הזה שנכפה עלינו, כולנו ניסינו השבוע למצוא קצת איזון ולייצר וודאות. שמתי לב שעבורי, דווקא העבודה, הלקוחות המדהימים שלי והאקוסיסטם שממשיך לנוע, יוצרים איים קטנים של שפיות.

מקווה שגם הסיכום השבועי הזה יעשה את העבודה וירחיק אותך קצת מהחדשות:)


בכל שבוע, אני כותבת כאן על נושאים "שהפריעו לי" בזירות השונות ומשתפת אתכם במחשבות ומה שהיה.

תמיד שמחה לשמוע דעות נוספות, ללמוד עוד ולהרחיב את ההפרעה.

תרגישו חופשי לשלוח לחברים או ליצור איתי קשר ישירות בווצאפ וכמובן, לעקוב אחריי ברשתות החברתיות בזמן אמת.



הפרעות הקשב של השבוע


יזם סולו, 80 מיליון, ו-Perfect-Exit-Fit

יכול להיות ש-ChatGPT הופך את המח שלנו לפחות חד?

איך כדאי להפציץ את הכור האיראני?


יזם סולו, 80 מיליון, ו-Perfect-Exit-Fit


השבוע כולם דיברו על מאור שלמה, המייסד של חברת Base44 שנמכרה ל-Wix במה שמסתמן כאחת העסקאות המהירות (והמוצדקות) שראינו בשנים האחרונות.

שישה חודשים.

אפס משקיעים.

הגעה למיליון דולר ARR תוך שלושה שבועות (!!!)

מוצר אמיתי.

250K לקוחות.

קהילת משתמשים פעילה.

יזם אחד.

80 מיליון דולר אקזיט.

איכשהו, בכל הפרסומים שראיתי על הרכישה, עדיין היו מי שתהו: “למה זה שווה לוויקס כל כך הרבה?”

אז הנה למה.


מי את Base44?

בפשטות, בייס44 היא פלטפורמת בנייה לאפליקציות מבוססת פרומפטים, שהוקמה לפני חצי שנה בטיימינג מזהיר של עליית פלטפרומות שונות של Vibe Coding (מה זה ולמה זה מעולה לסולופראנורס, אפשר לקרוא כאן).


במקום קוד, מספיק לתאר לפלטפרומה רעיון, והמערכת בונה מיידית אפליקציה, כולל backend, UI, בסיס נתונים, הרשאות, פריסה - כל מה שפעם היה צריך בשבילו צוות שלם, וסביב הכל נבנתה אוטומציה מעולה וממשק משתמש קליל שלוקח בהליכה מערכות דומות אחרות, גדולות פי כמה.

המדהים הוא שכבר מההתחלה, בייס44 פותחה כמוצר שמותאם ללקוחות והכניס כסף וזו הגדולה של מאור שלמה - ההוכחה לכך שאפשר לבנות עסק רווחי כיזם בודד עם zero friction.

צריכים גם להיות כנים ולומר שלא כל יזם בודד יכול לעשות את זה. מאור שלמה הוא יזם מנוסה שכבר הצליח בעבר, אופרטור מטורף אדם בעל יכולות שיווקיות מעולות וקהילה שמלווה אותו באש ובמים, מאוהבת במוצר ועוזרת בשיווק שלו, ובכל זאת, אפשר להניח שיהיו עוד כמוהו בהמשך.


אם הכל עבד למאור כ”כ נפלא, למה למכור?

במילה אחת? סקייל!Base44 בוודאות הייתה ממשיכה לצמוח, אבל כמו כל סטרטאפ, כדי להגיע לרמה הבאה, מאור היה צריך לבחור: או להכניס משקיעים (ולהתחיל לשחק את משחק ההייפ, ההקשבה לבורד והשחיקה במניות שלו), או להימכר לחברה שיש לה זהות אינטרסים עם המוצר שלו, שתאפשר לו להמשיך ולבנות בקצב גבוה, בלי הפרעות ובלי לחשוב איך לגייס את הסיבוב הבא.

הוא בחר באופציה השנייה.

גם הבילדר הכי טוב לא יכול לעמוד לבד בתחרות מול מפלצות כמו Lovable או Cursor אבל כל גיוס מקרן היה פוגע בקצב, בעצמאות, וברווחיות, לכן, חכם מצדו להעדיף שותפות חכמה, עם גוף שחולק איתו אינטרסים וזהות מוצרית.


מה יוצא מזה ל-WIX?

רוב האנשים לא מודעים לאיזו מפלצת הפכה וויקס. ב-2024, Wix צמחה ל‑1.76 מיליארד דולר הכנסות - מדובר זינוק של 13% מהשנה הקודמת ובשנת 2025, צופה החברה לעלייה נוספת בהכנסות השנתיות והגעה ל-2 מיליארד דולר בשנה שיביאו אותה לקצב גידול של 16%.

לחברה יש יותר מ‑260 מיליון משתמשים רשומים ברחבי העולם - עסקים קטנים, סוחרי אונליין, אירועים, חינוך וכו’, ולמעשה 3.8% מכלל האתרים הקיימים באינטרנט כיום, נבנו בוויקס.

אז וויקס במצב מעולה מבחינה פיננסית ו-80 מיליון דולר זו לא בדיוק הוצאה גדולה עבורה לעומת מה שהיא מקבלת בתמורה.


הרומן של וויקס עם ה-AI

וויקס דווקא הייתה מהחלוצות בתחום אימוץ הבינה המלאכותית וכבר ב-2016 השיקה החברה את ADI (Artificial Design Intelligence) - כלי AI ראשוני לבניית אתרים. זו הייתה יריית הפתיחה לעדכון שוטף של היכולות מאז - הוספת מחוללי תוכן, לוגואים, אימוג’ים, שיווק, וכלים למיילים - הכל מבוסס בינה. באפריל 2024 הושקה פלטפורמה מבוססת צ’ט לאתרים, ובהמשך כלי AI מתקדמים לעסקים ולשיווק.

לכאורה, מדובר בחברה חדשנית, עם יד על הדופק שמעדכנת את המוצרים שלה טכנולוגית כל הזמן ויש לה בבית גם מהנדסי AI מעולים.


וזה נשמע טוב, אז למה בעצם הם צריכים את Base44?

כי וויקס משנה אסטרטגיה ובניגוד לעבר, בו הכניסה AI כתוספת לפיצ'רים קיימים, הפעם וויקס עושה שינוי עומק: במקום "להדביק" AI על מוצרים ישנים, היא מוסיפה מוצר נוסף (כרגע בייס44 תפעל במקביל) שמאפשר למשתמשים לבנות בעצמם מוצר חדש מהיסוד, עם AI בליבה.


המהלך הזה דומה למה שראינו לאחרונה אצל אפל: לא עוד עדכונים נקודתיים של AI במוצר, אלא בנייה מחדש של חוויית המשתמש סביב מוצר ליבתי חדש מבוסס בינה מלאכותית.


בייס44 הוא מוצר שכבר הגיע ל-Product-Market-Fit מושלם - זה תהליך שגם לוקח זמן ומשאבים וגם לא תמיד מצליח. הגעה לרמה מוצרית כזו לוקחת זמן וכסף ולא מבטיחה הצלחה, ובייס44 מספקת לוויקס קיצור דרך משמעותי. בנוסף, בייס44 מגיעה עם יזם מוכשר שהוא גם מומחה וייב-קודינג, גם אופרטור וגם איש שיווק - בדיוק מי שיכול לנהל עבורה את התחום החדש. וויקס למעשה רוכשת מנוע צמיחה חדש, חזק ופעיל, שיכול כבר מחר בבוקר להיות בבסיס האסטרטגיה המוצרית של החברה. עסק לא רע.


מהצד של מאור שלמה, הוא מקבל שותפה עם מערכת מתקתקת להפצה גלובלית, משאבי דאטה ו-AI ולא פחות חשוב תשתיות ענן (לסקייל יש משמעות פיננסית כשהכל נשען על ענן), שיעזרו לו לגדול בקצב שהיה בלתי אפשרי כסולופראנר. זה לא רק Fit עם השוק, אלא Perfect Exit Fit - חיבור מובהק בין הצרכים של שני הצדדים.


וויקס לא רק רוכשת מתחרה פוטנציאלי - היא מגייסת לשורותיה את המנוע הכי מהיר בתחום כיום לצמיחה פנימית. זו לא רכישה של טכנולוגיה, אלא אימוץ של דרך חדשה לבנות מוצרים.


מדברים הרבה על perfect-fit בנוגע להתאמת המוצר לשוק, אבל במקרה הזה, יש כאן חיבור מושלם בין אינטרסים, מוצרים ויכולות של היזם המוכר עם החברה הרוכשת. אפשר להתחיל לדבר על אסטרטגיות יציאה דומות שמתאפיינות ב-Perfect-Exit-Fit כמו במקרה הזה ונשאר רק לראות אם בייס44 אכן תעבוד עצמאית לצד המוצרים הקיים בוויקס, או לאט-לאט תהפוך להיות המוצר המרכזי. בכל מקרה, וויקס מנצחת.


זה גם שיעור שיווקי לא רע

זה לא המוצר הכי מתוחכם שמנצח.

זה לא מי שגייס הכי הרבה כסף מקרנות נחשבות

זה מי שידע לבנות משהו אמיתי, בזמן אמיתי, לקהל אמיתי, ולגבש סביבו קהילת משתמשים תומכת.

ואת זה, מאור שלמה, עשה ובגדול!


לפני קצת יותר משנתיים, התראיינתי לפודקאסט של אניס קידס ודברנו על יזמי הסולופראנורס והאינדי (הראיון המלא, כאן). אחרי השידור, יצא לי לדבר עם חבר-שותף בקרן, שלא הבין איך הדבר הזה הולך להתממש, הוא טען שאין סיכוי ליזם יחיד להקים משהו גדול ולהגיע למימוש.

הוא לא היה היחיד. אנחנו מדברים על מאי 2023, ההתחלה של הבינה המלאכותית ורוב מי שדיברתי איתו בתקופה ההיא, חשב שאני מגזימה. לקח שנתיים (בישראל, בעולם זה כבר קרה קודם) עד שהגיע מאור שלמה והוכיח שזה לגמרי אפשרי.


מצד שני, המקרה הזה מוכיח שגם להצלחה גדולה ליזם יש תקרת זכוכית מבחינת יכולות הגדילה של המוצר והשוק.

סקייל עדיין מחייב חיבור עם כיסים עמוקים, וגם יציאה ממוד-היזם-הבודד ומוטיבציה לחיבור.


העניין הוא שפעם למהלך כזה היו בעיקר הקרנות הכתובת, והיום, מסתמן שיכולות להיות כתובות אחרות, טבעיות יותר עבור משימת הגדילה. אני בטוחה שיש כאן גם שיעור עבור הקרנות.


בשולי הדברים, דווקא בימים האלה, זה כיף גדול לראות רכישה של חברה ישראלית בידי חברה ישראלית אחרת, ובתור לקוחה של שתי הפלטפורמות, אני ממש מחכה לראות לאן החיבור הזה יוביל ואיזה יכולות יפתחו בפניי.

בהצלחה מאור, וויקס!


למיטיבי לכת: צפו בראיון עם מאור שלמה שהוא בית ספר לסולופאנורס עם TrashTech המעולים.



יכול להיות ש-ChatGPT הופך את המח שלנו לפחות חד?


ב-MIT החליטו לבדוק מה בדיוק קורה למוח האנושי כשאנחנו כותבים עם עזרה של ChatGPT.

במשך ארבעה חודשים עקבו החוקרים אחרי מדד פעילות המוח (EEG) של 54 משתתפים צעירים (בני 18-39), שחלקם השתמשו בכלי בינה מלאכותית למשימות כתיבה וחלקם לא.

 

לצד תוצאות מרשימות בקצב העבודה (כמו למשל שמשך ביצוע המשימות התקצר ב-60%), עלתה גם תוצאה מטרידה יותר: כל המשתמשים ב-AI הפגינו ירידה משמעותית בקישוריות העצבית, ביכולת הזיכרון הקצר, ובעיקר, ברמת החשיבה העמוקה.

 

במילים אחרות, אנחנו אומנם כותבים מהר יותר, אבל חושבים פחות.

כמה פחות? אמממ… כמעט בכלל לא חושבים.

83% מהמשתמשים לא הצליחו לשחזר מה כתבו כמה דקות קודם, והכתיבה עצמה, לפי מורים שבדקו אותה, הייתה "ריקה", "מושלמת מדי", ובעיקר חסרת נימה אישית או במילים אחרות - חסרת נשמה.

אאוץ’!

 

אי אפשר להתחמק מההשלכות - אנחנו אולי מקצרים את הדרך עם AI, אבל משלמים על הקיצור הזה מחיר בצורת ירידה ביכולת לחשוב, לפרש, ולהיות באמת חדים.

ושימו לב לזה - בדקו שוב את חברי הקבוצה לאחר שכתבו עם AI, ושמו לב שנצפתה פעילות מוחית ירודה הרבה לאחר הפסקת שימוש ב-AI. כלומר, הקשב והחשיבה המלאה לא חוזרים אלינו אוטומטית שאנחנו עוברים ממשימת כתיבה עם הצ’ט למשימה אחרת שדורשת חשיבה.

לא ממש מעודד.

 

מהי בכל זאת נקודת האור?

המחקר מצא שיש חשיבות לשלב בו מתחילים להשתמש בכלי ה-AI.

בקרב משתמשים שכתבו תחילה לבד טקסטים ואז עברו להשתמש ב-AI כדי לשפר, הפעילות המוחית נותרת גבוהה.

 

זה אומנם רק מחקר ראשוני ואין פה מדגם מספיק גדול בעיניי, אבל הממצאים מעוררי מחשבה בנוגע למחיר שאנחנו משלמים כדי להיות יותר יעילים, וגם במחשבה לגבי ההשפעות הצפויות על ילדים ונוער בשלבי התפתחות שמרבים להשתמש בכלי בינה מלאכותית.

בנוסף, יש כאן גם אולי קריאה להמשיך ולהשתמש בראש ולתת לבינה רק להקפיץ אותנו לרמה הבאה במקום לעשות עבורנו את כל העבודה.

השאלה היא, האם באמת נהיה מסוגלים לזה?

 



איך כדאי להפציץ את הכור האיראני?


שמתי לב שבאסונות, מלחמות וכאוס, טוויטר הופכת להיות הרשת החביבה עליי.

לינקדאין לא רלוונטית, פייסבוק מציפה תכנים לא קשורים, BlueSky שהייתה הרשת האסקפיסטית שלי מוצפת בחתולים, אבל טוויטר, וואו, מה שהולך שם!

 

ברגע שמנקים את הפיד מפולטיקה (קשה אבל מומלץ), עולים כל החוקרים, חובבי הקונספירציות, אנשי הצבא וכל מי שהופך את המקום הזה למעורר מחשבה יותר מהיתר.

מטבע הדברים, השבוע הפיד הוצף באירן:

גיאולוגים שמסבירים למה המבנה הסלעי ליד הכורים בעייתי.

מהנדסים שעושים סדר לגבי הפצצות של האויב.

טייסים במיל’.

איראנים אוריגינל שמראים איך זה אצלם.

בקיצור, מלא מידע, מלא זוויות, ועדיין, אפס בהירות.

 

באיזשהו שלב, כולם התחילו לייעץ איך לפוצץ כורים, ולכן במבט ראשון הטוויט הזה (תמונה למעלה, לינק למטה), עבר לידי. לקח לי כמה שניות לזהות מאיפה זה מוכר לי ועוד כמה דקות של צחוק כדי לקרוא את התגובות.

זה הזכיר לי כמה מהר כולנו שולפים את דעה בכל נושא, גם כשאנחנו לא מבינים לעומק במה מדובר וגם כשהרפרנס התרבותי עובר לנו מעל הראש. ולמה בעצם זה חשוב לנו כל כך להשמיע דעה בכל נושא?

 

זמן טוב להזכיר לכולנו שלא עברנו הכשרה בתולדות אירן, אין לנו מושג לגבי פיצוצי כורים, או הבנה מעמיקה לגבי העם האירני ושגם אם היינו קצינים בסיירת לפני עשרים שנה, אין לנו באמת מושג מה הולך עכשיו, ואתם יודעים מה? זה בסדר לא לדעת. זה משאיר אותנו במצב של סקרנות ושאלת שאלות וזה לא רע בכלל.

 

קחו כמה דקות לעבור על זה גם, הנאה מובטחת וכן, עדיין אין לי מושג איך לפוצץ כור איראני.

(ואם משום מה לא פיצחתם, יש לכם שיעורי בית לעשות עם הילדים, הכל פתוח בדיסני וזמן משפחתי פנוי לא חסר עכשיו).

 


סופ"ש רגוע (או לפחות כזה עם לילות רצופים),

רויטל

Comments


© Revital Kremer, 2025

bottom of page