top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

ששה סטארטאפי אגריפוד שכדאי להכיר - קבלו את הפיינליסטיות בתחרות Women of AgriFood Nation

אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לגמר תחרות Women of AgriFood Nation, תחרות נשים יזמות בתחום האגריפוד, שמתקיימת זו השנה השנייה. מטרת התחרות היא להגביר את החשיפה למיזמים טכנולוגים בתחום המזון והחקלאות, המובלים על ידי נשים, ולקדם השקעות במיזמים בהובלה נשית.

ב-6/6/21 תתקיים התחרות אל מול קהל באולם מרכז פרס לחדשנות, ושש הנשים המנהלות את החברות שנבחרו, יעלו על הבמה בפני חבר שופטים לפיצ' מקצועי שבסופו, יוחלט מי תקבל השקעה ע"ס 200,000$ מקרן קופיה טכנולוגיות חקלאות ומזון (בכפוף לבדיקת נאותות).


אלו הסטרטאפים שהעפילו לתחרות:

מאולק (Maolac) - מפתחת חלבוני תואמי-קולוסטרום לתוספי מזון, קוסמטיקה ועוד בהשראת חלב-אם העוזר לפיתוח עמידות המערכת החיסונית.

ביוטיפאק (Biotipac) – מפתחת טכנולוגיה המעודדת גידול טבעי של חיידקים טובים והכנסתם לשקיות בתוצרת החקלאית, כדי להאריך את חיי המדף שלהם.

אינקדיבול (IncrediBowl) – מתמודדת עם הצורך למצוא תחליפים למוצרי הפלסטיק ומפתחת קערות אכילות וכוסיות צ'ייסר אכילות.

יו-אג (Yo-egg) – מפתחת ביצי עין טבעוניות, בעלות מראה, טעם וריח זהה לביצי עין מקוריות.

פארמטה (Fermata) – פיתחה מערכת AI לאיתור, ניטור מדויק והתראה על בעיות ומחלות בצמחים בחממות.

באג-ארה (BugEra) - פיתוח וגידול זנים חדשים של זבובי "החייל השחור" על זבל אורגני על מנת לייצר כפול שמן מהמתחרים בשוק, לשימוש כמקור טבעי לביו-דיזל, וכמזון עבור בע"ח.


על התחרות:

התחרות היא יוזמה משותפת של ארגון ACT Fooftech המלווה יזמי פודטק, בבניית ויישום האסטרטגיה העסקית בשווקים הבינלאומיים יחד עם קרן הון הסיכון הישראלית COPIA Agro and Food Technologies, המשקיעה בתעשיית האגריפוד טק. התחרות מתקיימת זאת השנה השנייה, בתמיכה של שותפים רבים, מהמובילים בארץ ובעולם בתחום המזון והחקלאות, בהם: חממת הקיטצ'ן, בעמק טכנולוגיות, חממת FRESH START, Mondelēz ,AWS ועוד.


ספרי לי עוד, מה בעצם עושות החברות האלה?

מכיוון שמדובר בחברות פורצות דרך, כל אחת בתחומה, רובן ככולן בשלב גיוסי כספים, אני מוצאת שכדאי להרחיב על כל חברה ולאפשר לעוד גורמים להכיר קצת יותר לעומק את היזמות והמיזמים:


מאולק מפתחת חלבונים בהשראת הקולוסטרום הנמצא בחלב אם. כולנו מכירים את יתרונות חלב האם, זוהי תזונה אופטימלית לתינוק רך שמאפשרת לו לגדול, להתפתח ולהתמודד עם אתגרי הסביבה מחוץ לרחם. באמצעות כלים של ביו-אינפורמטיקה, מאולק פענחה את הצופן של החלבונים הפונקציונליים בחלב אם ויצרה פלטפורמה שמאפשרת מודל רפליקציה (שכפול) מחלב בקר, עבור מגוון תערובות אבקתיות לשימושים מגוונים.

"מזון המועשר בחלבוני מאולאק, יתרום להתמודדות ולהגנה החיסונית, יתרום לשיפור הראייה, ימנע הידלדלות עצם, יעזור לטיפול בבעיות עוריות ועוד. ניתן לעשות בחלבונים עוד מגוון רחב של שימושים, וזה רק קצה הקרחון" אומרת מאיה "החזון שלנו הוא לשפא את איכות, אורח ואורך החיים של כולנו".


עדי מפתחת קערות וכוסיות צ'ייסר אכילות מתוך רצון לשנות הרגלי צריכה ולהחליף את השימוש במוצרי פלסטיק חד-פעמיים מזהמים עם תחליפים מתכלים ומהנים. הכלים מיוצרים מחומרי גלם מסורתיים אורגניים וכן משאריות מתעשיית המזון, שאין להן שימוש והם נוצרו כדי להעניק חווית אכילה ייחודית שנותנת ערך מוסף לשמירה על איכות הסביבה. המוצרים מייתרים שימוש בפלסטיק, מבלי להטיף או לפגוע בחוויה או בנוחות של הלקוח. "רציתי ליצור מוצרים מתכלים שלא מרגישים כמו עונש. שמירה על איכות הסביבה יכולה להיות חגיגה - של צבעים, טעמים וטקסטורות. אני רוצה שמעבר לערכי הקיימות, כל הנושא הזה של מחזור לא ירגיש לצרכנים כמו עונש". אומרת עדי, ומניסיון שלי עם כוסות הצ'ייסר, זה באמת מרגיש כמו מסיבה :)


יו-אג נוסדה כדי לתת מענה לבת של יוספה וניסים שלמרות שהיא טבעונית, ביקשה גם ביצת עין. יוספה, שפית במקצועה, פיתחה ביצי עין טבעוניות מהצומח, ומתוך ההכרה בצורך הקיים בשוק בתחליפי ביצים צמחה חברה שחרטה על דגלה לגרום לאנשים לאכול יותר מוצרים מהצומח מאשר מהחי. Yo-egg מדמה באופן מושלם את המרקם, הריח, הטעם והערכים התזונתיים של ביצת עין העשויה מביצי תרנגולת.

"החידוש הוא הדיוק שבמוצר והיכולת לייצר אותו באופן תעשייתי לשימוש המוני. נכון להיום, זאת ביצת העין הטבעונית היחידה בעולם המוכנה ליצור המוני, וזאת בגלל מורכבות הפיתוח והייצור. אנחנו בטוחים שיש כאן בשורה אמתית לכל חובבי ה-Sunny side up שמעוניינים בתחליפי ביצים באשר הם", אומרת יוספה.


Biotipac – היזמת יפעת המר

ביוטיפאק מפתחת טכנולוגיה להארכת חיי מדף של מוצרי צריכה ותוצרת חקלאית. הטכנולוגיה מעודדת גידול של חיידקים טובים שגדלים על חשבונם של חיידקים מזיקים, ממש כמו בפרוביוטיקה. במקום להרוג חיידקים מזיקים, ביוטיפאק מספקת מצע מזון לחיידקים טובים שנמצאים באופן טבעי במוצר או בחלל האריזה. יפעת מסבירה "החיידקים הללו מתפשטים "על חשבונם" של גורמי קלקול המזון, כיון שהם למעשה מתחרים איתם. ייחודיות המוצר בכך שאין צורך להוסיף את החיידקים חיים, אלא גורמים להם לגדול באופן טבעי, בתוך האריזה עם המוצר". הטכנולוגיה המהפכנית הזו תביא בשורה חדשה לעולם האגריפוד בכל שרשרת הערך. היא מאריכה חיי מדף באופן טבעי, תוך צמצום התלות בכימיקלים, בנוסף, היא פותחת את הצוהר לשימוש באריזות ידידותיות יותר לסביבה ולמוצרים שהם קרובים יותר בתכונותיהם למזון טרי ביתי, ומאפשרת גמישות לכל אורך שרשרת האספקה.


פרמטה שייכת לתחום החקלאות המדייקת (Precision Agriculture) באגרוטק והיא מתמקדת בפיתוח פתרונות מבוססי AI לניטור מדויק של צמחים בחממות. המטרה העיקרית של החברה היא להוריד את כמות הפחת בגידולי חממות, הנובע מאיתור מאוחר מידי של המחלות על הצמח. מתוך מטרה, למכור מוצרים באיכות גבוהה יותר עם חיי מדף ארוכים יותר לצרכנים, מבלי להוסיף חומרי הדברה וכימיקלים אחרים. למרות שקהל המטרה העיקרי של החברה הוא החקלאים בעלי גידולי החממות, משימת החברה המוצהרת היא גם לשפר את המוצרים שמגיעים אלינו הצרכנים, לשולחן.

"אנחנו פעילים בעיקר בשווקי האיחוד האירופי ובישראל, אזורים המפגינים פתיחות רבה לשימוש בתקשורת יצרנית, ושם אנחנו עדים לצמיחה מואצת" אומרת ואלריה.


BugEra – היזמת אנה מלקוב

זבוב ה-Black Soldier (BSF) ייחודי ביכולת שלו ליצור שמן וחלבון באיכות טובה, לאחר מחזור זבל אורגני, המשמש כיום להאכלת חיות משק. החרק, בעל פוטנציאל עצום להוות מקור לחומרים ביולוגיים רבים ולפתרון אתגרים עולמיים בתחומי האנרגיה, החקלאות, המזון ועוד. BugEra היא חברת ביוטכנולוגיה שבסיסה באוניברסיטת באר-שבע, אשר חרטה על דגלה להיות הראשונה בעולם שמפתחת זנים חדשים של הזבוב, תוך שימוש בשיטות של עריכה גנטית. החברה מפתחת זני זבובים, אשר ימחזרו זבל אורגני על כל סוגיו ויכילו כמות כפולה של שמן באיכות גבוהה, כמקור חדיש ליצירת דלק (ביו-דיזל) ועבור מזון לבעלי חיים. בכך ניתן להרחיב ולמצות עקרונות של כלכלה מעגלית. אנה מחדדת "יש לא מעט פתרונות היום בשוק כדי להחליף את הדיזל. היתרון של הזבוב השחור הוא בכמות הכפולה הניתנת להפקה ובכך שהתהליך כולו נשען על מחזור זבל אורגני. אנחנו בשלבי רישום הפטנט ונרגשים להתחיל בקרוב את שלב ה-POC".


מתי ומה בתחרות:

התחרות תתקיים במרכז פרס לחדשנות ביום ראשון, ה-6.6.21 ותחל מהשעה 17:30.

השופטים בתחרות הם בכירים מהאקדמיה, מתעשיית המזון והחקלאות ומההייטק, ביניהם: ד"ר תמי מירון, סמנכ"לית טכנולוגיות ב-Fresh start; ד"ר דורית רוזנר, סמנכ"לית טכנולוגיות ב- The Kitchen Food Tech Hub ; ד"ר מאשה זיו, הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה, באוניברסיטה העברית; ד"ר ניצה קרדיש, מנכ"לית קרן הון סיכון טרנדליינס אגריפוד" וסגנית נשיא "טרדליינס אגטק גלובל, ושופטות ושופטים נוספים המייצגים גופים מובילים בתעשייה.

התחרות תיפתח בברכות של מנכ"לית מרכז פרס לשלום ולחדשנות - אפרת דובדבני ומנהלת הפיתוח העסקי ברשות החדשנות – קרינה רובינשטיין.

את הרצאת האורח תעביר ג׳וליה זהר, הבעלים והמנכ"לית של חברת אל ארז. ג'וליה היא האישה הראשונה שמנהלת מפעל בחברה הערבית ומהמייסדים של קרן ״מסירה" של ארגון הג'וינט.

אחרי התחרות תתקיים מסיבת מינגלינג ונטוורקינג לאנשי התעשייה, להרמת כוסית עם היזמת הזוכה.

מנהלת את התחרות – חמוטל גוזלן הנהדרת.


באופן אישי, היה לי כבוד גדול את הפיינליסטיות גם בייעוץ אסטרטגי מעמיק לפיתוח המודל העסקי, בחינת שוק המתחרים, איתור הצעת הערך בשוק ומציאת הבידול של המוצרים וגם בהכנת המצגת ותרגול עמידה מול קהל. אני בטוחה שעוד נשמע על שש החברות האלה בעתיד הקרוב, ושמחה על כך שהייתי חלק קטן מצוות מקצועי משובח, שקיצר ליזמות הנהדרות האלה את הדרך.

אם אתם משקיעים ומשקיעות, ממליצה בחום לפגוש אותן ממש בקרוב, אשמח גם לחבר, פנו אליי אם זה מעניין:)

בהצלחה אנה, יפעת, מאיה, ואלריה, עדי ויוספה!

bottom of page