top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

לפרוץ קדימה - מה אפשר ללמוד משריל סנדברג?

*** מפרסמת שוב את הקטע הזה משנת 2019. הוא היה אחד הנקראים ביותר בבלוג ואני שמה לב שלאחרונה אני מפנה אליו יותר ויותר נשים. אם עוד לא קראתן - זה במיוחד עבורכן (רק תתעלמו מהקונטקסט של הפגישה עם שריל והקבוצה המדוברת כבר לא פעילה כי הפעילות הגלבולית צומצמה בישראל :)) ***


היום נכחתי במפגש עם שריל סנדברג (COO, Facebook) למנהלות מעגלי Lean-In בישראל.

בעיניי, סנדברג היא אחת הנשים המשפיעות בעולם היום, ואין ספק שהיא אחת מהחלוצות בנושא קידום נשים במקומות העבודה. האישה ניחנה בכריזמה משוגעת, היא חכמה כמו שדה, ות'כלס, היא רוק-סטארית אמיתית - לא רק שהיא זו שהפכה את תחום התפעול האפרורי לתחום הכי סקסי בארגון, המאגד תחתיו בעצם את כל עובדי החברה למעט פיתוח המוצר, אלא שהיא הצליחה לבנות אג'נדה ממשית, עם כללי "עשי ואל תעשי" לנשים המעוניינות לבנות קריירה משמעותית (למרות הקשיים הכרוכים בשילוב עם חיי משפחה וזוגיות).


הספר "לפרוץ קדימה" למי שלא מכירה, הוא אחד ספר חובה שכל אישה לדעתי צריכה להכיר, במיוחד בתחילת דרכה המקצועית (אבל לא רק) ומעבר לכך - הוא ספר שכל גבר צריך להכיר, בין אם הוא אב, מנהל או עמית לצוות שעובדות בו נשים. הספר מתאר את ההתניות והתפיסות המוקדמות (Bias) שיש לעולם בנוגע לנשים ושיש לנשים בנוגע לעצמן ובעיקר מתמודד עם השאלה, מדוע למרות שנשים הן לפחות חצי מכח העבודה בעולם, ולמרות שהן מובילות בעולם המערבי בסיום מסלולי השכלה גבוהה, מדוע הן עדיין לא בעמדות מובילות ביחס לכוחן? ומעבר לכך, מדוע בארה"ב נמצא רק ב- 7.5% מכלל הארגונים נשים בעמדת CEO (בישראל אגב, מדובר על 2.5% לפי נתונים שהוצגו לנו היום)?

הסיבות לכך הן רבות ומפורטות בספר, אולם חלק גדול מהן, קשור לנשים עצמן ולאופן בו הן מתנהלות.


שלוש העצות המשמעותיות ביותר של סנדברג לא פשוטות לביצוע, אבל הן יכולות לעשות את כל ההבדל:

1. שבי ליד השולחן - דאגי להיות בחדר של מקבלי ההחלטות ופיזית לשבת ליד השולחן (מסתבר שיש נטייה לנשים לוותר ולשבת פיזית בצד החדר ובכך "להדיר" את עצמן מהצוות המוביל בחברה). יכולה להעיד על עצמי שעבודה בלי ישיבה ליד השולחן הזה מבחינתי, תמצה את עצמה מאוד מהר.


2. הפכי את בן הזוג שלך לשותף אמיתי - בן הזוג שלך צריך לרצות בהצלחה המקצועית שלך בדיוק כמוך. בני זוג אמורים להיות מעורבים בצורה שווה במטלות הביתיות ובאחריות על הילדים. צריכים לשאוף להימנע ממצב בו לאישה יש שתי עבודות - אחת בבית ואחת בחוץ כשבן הזוג מתמקד רק בהצלחת הקריירה שלו. הבונוס של בן הזוג: מעבר לזה שלבת הזוג שלו תהיה קריירה טובה יותר ויכולת להגשמה עצמית, מחקרים מראים שאבות מעורבים לילדות עד לגיל 14 תורמים מעשית לכך שלבתם תהיה קריירה משמעותית, כיוון שהיא תגדל ללא הטיות בנוגע למה שהיא מסוגלת לעשות או לא, כי אפשר לדבר על שוויון הזדמנויות ואפשר פשוט לחיות אותו כל יום בבית.

בונוס נוסף: גם הזוגיות משתפרת כששני בני הזוג שותפים בגידול הילדים ותחזוקת הבית. למעשה, אחוזי הגירושים אצל זוגות המתנהלים בביתם כשותפים שווים יורדים ב-60% (!) או כמו שסנדברג אומרת "אם אתה אוהב אותי, אל תביא לי פרחים, אני מעדיפה שתקפל כביסה".


3. אל תעזבי לפני שאת עוזבת - כל כך הרבה נשים מכינות את עצמן לוויתורים שנדרשים עם הקמת המשפחה שלפעמים נשים יוצאות משוק העבודה (פיזית או בראש) כבר כשהן מתחתנות, או מיד כשהן נכנסות להיריון / במהלכו. רק שאם את רוצה להישאר חלק משוק העבודה ולהתקדם בו, הוויתור הזה נעשה מוקדם מדי. יש הבדל משמעותי בין נשים שעוזבות עבודה לטובת משפחה למשך שנתיים לבין כאלו שעוצרות לחצי שנה. אם הבחירה מודעת ואת רוצה לגדל ילדים, זה דבר אחד, אבל אם מעוניינת בקריירה ואת עושה את זה בגלל הפחד שלא תוכלי לשלב בין עבודה למשפחה, חכי רגע. כדאי שקודם תגיעי לשם ואח"כ תנסי לפתור את המצב החדש כך שזה יוכל לעבוד. אל תוותרי מההתחלה על היכולת לשלב בין חיי המשפחה לקריירה, כי החזרה לשוק כשתרצי בהמשך, כנראה תהיה קשה יותר וכשתחזרי את יכולה לגלות שנשארת מאחור ביחס לעמיתים שלך.


מעבר לעצות המבוססות על מחקרים ועל ניסיונה האישי, הקימה סנדברג קרן עולמית בשם Lean-In - רשת עמיתות (Peers) ומנטורים שמטרתם קידום נשים לניהול בתעשיות שונות. הרשת מחולקת למעגלים (Cycles), בכל אחת יש קב' נשים החולקות תחום עיסוק משותף בדר"כ כדי ללמוד, לתמוך ולקדם זו את זו ובחלקן גם מגויסים גברים בתפקידים בכירים מהתעשייה המעוניינים ללוות ולהיות מנטורים בנושאים שונים.

הקב' בעולם אכן מצליחות לקדם את החברות בהן מבחינה מקצועית בצורה כל כך ברורה, עד ש-80% מהחברות במעגלים לאחר חצי שנה, טוענות שבעקבות החברות במעגל איכות החיים שלהן השתנתה לטובה ויכולתן המקצועית השתפרה מאוד.


בישראל הרשת ממש בחיתוליה, ויש לי את הכבוד להקדים את מועדון ה-C של נשים המכהנות בתפקידי ניהול (Chief Officers level) בחב' סטארטאפ בישראל (עריכה: הקבוצה כבר לא פעילה אבל אני תומכת בקבוצות נשים שונות בין אם זה במסגרת אוניברסיטאית או אחרת, אז מוזמנות לברר ישירות).


רוצים ורוצות לשמוע עוד?

בחלק גדול מההרצאות שלי אני מביאה את דבריה של סנדברג כלשונם ומוסיפה עוד שיעורים שלמדנו מאז ימי הקורונה והמשברים השונים שהשפיעו בצורה יוצאת דופן על נשים במדינה וגם חולקת את סיפור היזמות שלי והטעויות שאני עשיתי בכל שלב.

מוזמנות ומוזמנים לדבר איתי כדי לתפור את ההרצאה שמתאים לכם/ן.




bottom of page