top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

בחרתם בחדשנות טכנולוגית כאסטרטגיה מובילה בסטרטאפ? אולי כדאי לחשוב שוב

ג'ים קולינס, בספרו "מטוב למצוין", סקר 500 חברות מובילות בארה"ב בניסיון להבין מה מאפיין את החברות שהצליחו להישאר בראש הרשימה 100 שנים ויותר? המסקנות נרחבות וזהו ספר מופת המומלץ לכל מנהל/ת בעיניי, אבל מעניין אותי להתעכב לרגע על הזוית הטכנולוגית.


בניגוד למה שאנחנו חושבים ויודעים על טכנולוגיה, המחקר שלו מראה כי החברות שנמצאו בראש הרשימה למשך 100 שנה ויותר, הן תמיד (כן, תמיד!!), היו תמיד אלו שנמצאו במקום השני, השלישי והרביעי מבחינת החדשנות הטכנולוגית שלהם בשיא התקופה בה פעלו. כלומר, החברה שפיתחה את הטכנולוגיה החדשה ביותר, אף פעם לא הצליחה להחזיק בשוק אליו פרצה (ובמקרים רבים גם חינכה), לאורך זמן.


הנתון הזה מהמם במיוחד בתקופה המשוגעת בה אנחנו חיים, בה טכנולוגיות חדשות משבשות את הקיים באופן יומיומי. לפי קולינס, כדאי יותר לחברות טכנולוגיות באופן אסטרטגי מודע, להשקיע פחות מאמץ בפריצות טכנולוגית חדשניות ויותר לעבוד על שיפור טכנולוגיות קיימות וחדשנות בזירות אחרות (ולעתים קרובות גם זולות יותר) מאשר הזירה הטכנולוגית.


ההיסטוריה הטכנולוגית מוכיחה שדווקא ארגונים הממתינים בסבלנות שקודם תיכנס הטכנולוגיה החדשה ורק אז לומדים כיצד נכון להשתמש בה בארגון שלהם (אם בכלל), הם אלו היוצרים את היתרון התחרותי בשוק ועוד בעלות נמוכה יותר מפורצי הדרך. במילים אחרות, השחקן הראשון משקיע הרבה יותר מאמצים כדי לחדש וגם לשמור על הובלת השוק, בעוד המתחרים שרק שיפרו את הטכנולוגיה למשתמשים, הם אלו שיצרו יתרון תחרותי לאורך זמן.


תחשבו על פורד עם הרכב המסחרי הראשון, אפל עם הטלפון החכם הראשון, צוקרברג עם פייסבוק, אמזון ו-IBM שהובילו את הענן, כולם ועוד רבים טובים אחרים, ירדו (ועוד ירדו) מגדולתם לטובת מתחרים שטכנולוגית לא היו בכלל ברמתם בשעה ההיא.

בעודי אני תוהה אם המסקנה הזו עדיין תתפוס אם נבדוק לגבי העשור האחרון (במיוחד לאור המעבר לענן שאפשר כמות שיא של חברות טכנולוגיות חדשניות עם שווי שוק מטורף), הייתי נוכחת במיטאפ עם קרנות ההשקעה הגדולות בישראל. מאוד הופתעתי לגלות שהן מחפשות חברות שרואות בשיווק מנוע לחדשנות יותר מפיתוח המוצר. כלומר, חברות עם מערך שיווקי חדשני, בשורה חדשנית למשתמשים, או דרך שונה של העברת המסר בנוגע לפתרון הבעיה, נתפסות ביניהם יותר חדשניות מחברות עם מוצרים חדשניים טכנולוגית.


כשחושבים על זה, חלק גדול מרשימת היוניקורן הישראליות, אותן חברות בעלות שווי של מעל למיליארד דולר, לא מציעות טכנולוגיה חדשנית אלא פלטפורמה המסדרת אחרת דטה, ממשק שונה לניתוח או פלטפורמה המשתמשת בקיים בצורה שונה. Monday, Lemonade, Gong, JFrog - כולן באו עם פתרון חדשני בשימוש בטכנולוגיות קיימות (ML, AI ושות'), בעבודה שיווקית חדשנית וגישה מרעננת לשוק ותיק.


עוד על החברות הישראליות שפרצו את תקרת הזכוכית ובמקום להימכר לענקיות העולמיות, החליטו לעשות את זה בעצמן, כאן: https://bit.ly/2QsX1Ay



bottom of page