top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

מקצוע חדש נולד: Individual Contribute of AI Implementation



השבוע פנו אליי שלושה אנשים ממקומות שונים וביקשו שאעזור להם למצוא מישהו או מישהי שיעזרו להם לבדוק חיבור של בינה מלאכותית לארגון כדי לייעל תהליכים במחלקות השונות.


אני מבינה בדיוק למה הם מתקשים למצוא את האדם הנכון.

השוק מוצף בהרבה רעש בתחום וכמו םטריות אחרי הגשם, צצים להם מכל עבר "מומחי בינה מלאכותית".

הרבה מהם מלמדים על הכלים הכי פשוטים שיש, אלו שנותנים גם תוצאות מיידיות והרגשה של קפיצה ברמה ובאיכות. כלים כמו קנבה, מדיג'רני וצ'טגפטה שמוציאים תוצרים באמת מדהימים בזמן לימוד יחסית קצר.

אבל, לקחת "מומחה" שילמד אתכם בשיעורים פרטיים איך לבעוד עם הכלים האלה, זה מיותר בעיניי משתי סיבות:

  1. בדיוק בעוד חודש מהיום בו תלמדו, יהיו בשוק פתרונות הרבה יותר טובים שיקברו את הקודמים שהרגע למדתם. מיותר בעיניי להיות עם אצבע על הדופק ולהסתער על כל כלי חדש שסביבו כרגע יש הייפ - זה מעייף ובהרבה מקרים לא ממש אפקטיבי להתנהל עם יותר מדי כלים בו זמנית. מספיק שתלמדוכמה כלים בסיסיים שמשרתים אתכם בעבודה היומיומית.

  2. היופי במהפכת הבינה המלאכותית היא הקלות בה הכל מונגש אפילו להדיוטות הכי גדולים - כדאי ומומלץ להתגבר על המחסומים וללמוד כל מה שמענין אתכם לבד - לא משנה באיזה כלי מדובר, אפשר ביוטיוב או ביטיקטוק לסגור פינה לכל כלי בכמה שעות מקסימום.

על כל פנים, הארגונים שדברתי איתם לא היו מעוניינים ביועצים והיועצות האלה (בבקשה אל תשלחו לי פניות באישי אם זה אתם.ן). אני מדברת על מקצוע חדש שנוצר ומי שיתמקצע ממש בתחום הספציפי הזה וימתג את עצמו בהתאם - יזכה בתהילה ובכסף. הרבה כסף.


הכי קל להסביר במה מדובר בהסתכלות אחורה על מקצוע אחר. לפני עשור או שניים נוצר לנו מקצוע חדש של אנשי "הטרנספורמציה הדיגיטלית" - אנשי מקצוע שעזרו לארגוני low-tech בעיקר לעבור מחנויות הרחוב לחנויות האונליין' מנציג טלפוני לבוט, מהאתר לרשתות החברתיות וכיוב'. באופן דומה, בשנה הקרובה, לדעתי יווצרו לנו אנשי "האינטגרציה או מומחי היישום של הבינה המלאכותית".


אלו יהיו חייבים להיות אנשים שמבינים לעומק טכנולוגיה אבל גם מערכות ארגוניות קיימות, מבינים מסעות לקוח, מבינים אופרציה ופסי ייצור, ממשקים לניהול עובדים ויותר מהכל - מומחים בשחרור צווארי בקבוק שיודעים לבצע בשטח את האינטגרציה הדרושה לטובת הקפיצה הטכנולוגית הבאה של הארגון.


אולי יהיו להם ולהן תתי התמחויות מקצועיות של מומחים לבנקאות, למסחר וקמעונאות, לחברות ביטוח וכו', ואולי לא.

אלו יכולות להיות גם חברות הייעוץ הקיימות שיפתחו אצלן בבית מחלקות חדשות (אבל לשם כך יצטרכו להתבגר ולהתגבר על החסמים הטכנולוגיים שהעיקו עלהם מאז ומתמיד).


אני עדיין לא בדיוק יודעת איך זה יווצר, אבל זה מתחיל להיות צורך אמיתי - ארגונים גדולים וחברות גדולות שאין להן מחלקת טכנולוגית in-house מתחילות להבין שיש כלים חדשים שם בחוץ שיקלו עליהם את החיים ויעזרו להן בתחרות, אבל אין להם מושג מה אפשר לעשות עם הכלים האלה (שלא לומר מפחדים מהם).

אין להם מי שיעזור להם להבין מה בכלל האםשרויות והזדמנויות הטמונות בטכנולוגיה החדשה באופן ספציפי עבור הצרכים שלהם. אין להם מי שיעזור להם ליישם והכי חשוב - אין להם מישהו שיכול לראות את הארגון 360 מעלות ולבדוק איתם איך התייעלות טכנולוגית במחלקה אחת תשפיע על אחרת כי זה לא מספיק שהשיווק למשל יתייעל אם מחלקת המכירות לא מסוגלת לקלוט את כל הלידים שהוא מייצר עבורה וכן הלאה.


בנוסף, אנחנו עוברים לקצב מוגבר באימוץ טכנולוגיות. הקצב הנוכחי לא יאפשר ליועצים שאינם מומחים ומקצועיים לתת לארגונים האלה תשובה הולמת בזמן. קחו למשל את המקרה של Teleperformance שהתרסקה בגלל שחברה אחרת עשתה קפיצה טכנולוגית בתחום, אם אני מנכ"לית של חברות דומות בישראל, אני לגמרי מחפשת פתרון כבר אתמול למצב דומה בשוק שלי.


שוב - לא כל מי שמרצה על AI יכול באמת להעביר ארגון את הטרנספורמציה הזו וארגונים יהיו חייבים למצוא דרך לסנן מי מתוך כל המרצים בשוק באמת עובד בעצמו עם הכלים האלה, למי יש סיפורי הצלחה שהשפיעו על שורת הרווח של ארגונים דומים ומי רק מדבר על איך לעשות מצגות וסרטונים בכנסים מגניבים.

מהצד השני, יש כאן הזדמנות אמיתית למי שמחפש.ת כיוון מקצועי חדש ויש להם חיבור עם תחום הבינה המלאכותית. המלצתי החמה היא לבדוק האם ניתן לחבר את המקצוע שלכם לייעוץ לגבי הקפיצה הטכנולוגית לארוגנים ספציפיים.

אם אתם אנשי פרסום, הציעו למשרדי הפרסום לעשות דברים אחרת יחד עם הבינה המלאכותית.

אם את עושה השמה, הציעי לחברות גיוס וארגונים גדולים מגייסים, דרך אפקטיבית יותר לגייס עבורם וכן הלאה.


בהצלחה!

bottom of page