top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

מנכ"לים, רוצים לשמור על יתרון תחרותי? כנראה שהגיע הזמן להתחיל להכשיר עובדים בתחומי המיומנויות הרכות


דו"ח מקינזי המקיף העוסק בעולם העבודה התפרסם לא מזמן, והתמונה שעולה ממנו לא מחמיאה בכלל להתמודדות של עולם התעסוקה העכשווי עם העתיד, ואנחנו לא מדברים על העתיד הרחוק בזמן הפנסיה של כולנו, אלא על זה שממש מעבר לפינה, כבר ב-2030.

לפי הממצאים, עד שנת 2030 כ-14% מכלל כוח העבודה העולמי (שיעמוד אז על 375 מיליון עובדים) ימצאו עצמם מובטלים, אלא אם יסתגלו ויאמצו כלים חדשים. סוגי המיומנויות שהחברות בשוק דורשות ישתנו, וזה ישפיע עמוקות על מסלולי הקריירה של כולנו.

מדובר על אתגר עצום, המשתווה לפי מקינזי, לזה שהתרחש בתקופת המעבר מהכלכלה החקלאית לכלכלה היצרנית בראשית המאה העשרים באירופה וצפון אמריקה (ובעשור האחרון גם בסין). אך, בניגוד למהפכות שהתרחשו אז, השינוי היום קורה מהר הרבה יותר והרבה יותר אגרסיבי בשוק העבודה.

כבר כיום, אנחנו מתחילים לראות בקרב כלכלות מתקדמות, את הצורך בהסבה מחדש ופריסה מחדש של עשרות מיליוני עובדים בגיל העמידה. האתגר כבר ידוע לממשלות, אולם רק בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים שעושות החברות העולמיות הגדולות בכדי לתרגם את המשימה לפעולה משמעותית.


מהסקר, עולה באופן ברור כי מנהלי החברות הגדולים בארה"ב יותר ויותר רואים צורך בהשקעה ובלימוד מקצועי והכשרת עובדים בעדיפות עליונה ויותר מכך - הם גם מאמינים שזה נושא שאותו חברות, ולא ממשלות, חייבות להוביל. בסקר השתתפו יותר מ -1,500 איש – כולם פיגורות מובילות בתחומן - מנהלים בחב' פרטיות, מנהלים מהמגזר הציבורי ומנהלי המגזר השלישי מכל מיני תעשיות ומגזרים. סה"כ 300 מנהלים, כולם מנהלי חברות בעלות הכנסות שנתיות של יותר ממאה מיליון דולר.


68% מהמנהלים דירגו בעדיפות עליונה את הטיפול בפערי כישורים פוטנציאליים הקשורים לשינוים טכנולוגיים בארגון, בתוך כוח העבודה שלהם. לשם ההשוואה, לפני חמש שנים, רק 30% מקרב אותם מנהלים חשבו שמתפקידם לעסוק באופן מסודר בלימוד ארגוני בכדי להכשיר עובדים להתמודדות עם השינויים הטכנולוגיים.

ממצא נוסף העולה מהסקר, חושף את האחריות שמרגישים בעלי החברות לשינוי – 64% מהמנהלים הבכירים הללו מאמינים שתאגידים, לא ממשלות, אנשי חינוך או עובדים בודדים, צריכים לקחת את ההובלה בניסיון לסגור את פער הכישורים המתקרב.


אז, מהם הכישורים החשובים ביותר ללמידה כדי להתאים לעולם העבודה החדש?

קיימים שלושה תחומים שכדאי לנו להשקיע בהם במיוחד: כישורים קוגניטיביים גבוהים, כישורים חברתיים/רגשיים וכישורים טכנולוגיים.

בתרשים: מעבר הדגש מצורך בכישורים אישיים פיזיים וקוגניטיביים פשוטים לכישורים חברתיים/רגשיים וכישורים טכנולוגיים.


מה כדאי ללמוד כדי לשפר את המיומנויות הרכות האלה?

1. הכישורים הקוגניטיביים מתייחסים לכישורי החשיבה העמוקים: כישורי כתיבה ואוריינות, כישורים כמותיים וסטטיסטיים לניתוחי מידע, יכולת לחשיבה ביקורתית וקבלת החלטות, יכולות לניהול פרויקט, יכולות לעיבוד מידע פרשני מורכב, וכמובן – יצירתיות.

2. הכישורים החברתיים והרגשיים כוללים: לימוד של מיומנויות תקשורת ומשא ומתן מתקדמות, תקשורת בינאישית, אמפתיה, מנהיגות וניהול של אחרים, יזמות, יכולת הסתגלות ולמידה מתמשכת, הוראה והדרכה של אחרים.

3. הכישורים הטכנולוגיים כוללים: מיומנויות דיגיטליות בסיסיות, ניתוח נתונים מתקדם וכישורים מתמטיים, תכנון טכנולוגי, הנדסה ותחזוקת מידע, מחקר ופיתוח מדעי וכמובן, אם יש לכם מיומנויות תכנות וניהול IT מתקדמות, כנראה שהסיכוי שלכם להישאר בשוק יישאר גבוה.

בתרשים: דירוג המיומנויות לפי סדר עולה ברמת חשיבותן


מהי המשמעות הארגונית?

1. ארגונים צריכים להכניס למודעות הארגונית תעדוף של לימוד מיומנויות רכות ולתת לעובדים כלים לפיתוח אישי לפחות ברמה בה הם מספקים לימוד על כלים מקצועיים או טכנולוגיים אחרים.

2. כבר היום עובדים מתעדפים מקומות עבודה לא רק לפי הנוחיות והעניין שהם מספקים להם, אלא גם לפי רמת הפיתוח האישי שמשקיע המעסיק בקריירה שלהם והמגמה הזו רק תלך ותגבר. לכן, ארגון שיכניס למותג המעסיק שלו מחשבה ותוכנית עבודה ברורה לגבי פיתוח העובדים, יוכל להוביל במירוץ אחר הטאלנט הנחשק על פני ארגונים אחרים.

3. כדאי לארגונים לבחון "בתוך הבית" מיהם סוכני השינוי הארגוניים שיכולים להוביל את מגמת חיזוק המיומנויות הרכות בארגון ומיהם אותם עובדים שצפויים להם קשיים בעתיד הקרוב ולתעדף לימוד ארגוני בהתאם לפי מחלקות, צוותים ואנשים שפגיעים יותר לשינוי.


ואם הארגון שלי עדיין לא משקיע בפיתוח המיומנויות הרכות שלי?

כדאי שגם אנחנו, העובדים המקצועיים שרוצים להיות רלוונטיים נמשיך כל הזמן ללמוד ולהתפתח ולא רק בתחומים המקצועיים שלנו, אלא גם בתחומים מקבילים ובבניית המיומנויות שהוזכרו כאן, כל אחד לפי דרכו.

בהצלחה לכולנו :)

bottom of page