top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

כיצד לבחור את הקריירה שבאמת מתאימה לי? (ראיון בפודקאסט "דברים שהלוואי וידעתי בשנות ה-20')


כשדורון ואריק, המנחים והיוזמים של הפודקאסט Kick-Start - דברים שהלוואי וידעתי בגיל 20 פנו אליי להתראיין ולשתף את קהל המאזינים שלהם בעצות לניהול הקריירה, היה לי קצת מוזר.

איזה עצות אני יכולה לתת לאנשים בתחילת שנות העשרים שלהם? הרי אני בעצמי כל הזמן חוצבת לעצמי את הדרך, אז איך דווקא אני יכולה להמליץ למישהו או מישהי לבחור במסלול קריירה? אז פשוט סיכמנו שננהל שיחה על הדרך שלי ומשם נצא לתובנות. העצות שלי בפודקאסט מבוססות על הדרך שעברתי ועל המפגשים שיש לי עם צעירים בשנות ה-20 לייעוץ מדי פעם, הן לא תקפות לכל אחד, רק עוד נקודת הסתכלות.

אני מלווה לא מעט יזמים בתחילת הדרך גם בתוכנית הנהדרת של Worklab, גם בפרויקט היזמי-קהילתי של תאיר The Morning Coffee Club וגם במסגרות מאורגנות יותר במספר אקסלרטורים בארץ.


השאלה הזו בנוגע לבחירת הקריירה תמיד עולה - איך יודעים לבחור את הקריירה שהכי תתאים לי? כל כך הרבה ספקות יש לנו בנוגע לבחירת המסלול, בחיבור שלו למי שאנחנו, באפשרויות שלנו לצמוח ולהתפתח וגם באפשרות שנטעה ומשום מה, נראה לנו בשנות העשרים שלנו שהכול מאוד דרמטי. אז הבשורה הראשונה שלי אליכם היא - זה לא. זה לא דרמטי ומעבר לכך, אין כיום באמת צורך לבחור בקריירה, תהיה לכם יותר מקריירה אחת בוודאות. אז, במקום לשאול - מה אני רוצה להיות שאהיה גדול.ה? כדאי לשאול - מה אני רוצה לעשות בשנים הקרובות ופשוט לנסות ולהיות הכי טוב שאפשר במה שבחרתם. זה יוליד התפתחות והתמקצעות באותו כיוון שנבחר, או הבנה שזה לא מתאים ויציאה לבחירה מחודשת ומדויקת יותר.

כמובן, שאם התחברתם למקצוע ריאלי, טכנולוגי או מדעי, מסלול הקריירה שלכם כנראה יידע פחות זעזועים ושינויים, אבל גם כאן לא מדובר בוודאות בקריירה אחת שתמשך לאורך כל שנות העבודה ומהנדסים שהופכים לאנשי מכירות ופיתוח עסקי כחלק ממסלול הקריירה, זה כבר לא מחזה נדיר.

הסוד הוא לנסות ולבדוק כל הזמן מהו הדבר שאתם ואתן יכולים לתת לעולם ולקבל עבורו כסף.


את העצות שלי לאלו שמתחילים את דרכם בשוק העבודה, תוכלו לקרוא כאן בקצרה, או לשמוע את השיחה המלאה בפודקאסט - לחצו כאן.

(הערה קטנה: קחו בחשבון שכל העצות כאן ובפודקאסט הן עצות שמיועדות למתחילי קריירה ולא לאנשים שנמצאים בצומת מקצועי משמעותי. דין המלצות לתחילת קריירה, לא דומה לדין משדרגים לעמדות בכירות יותר או למבצעי הסבה מקצועית).



13 עצות לניהול קריירה וניהול עצמי בשנות ה-20':


1. סביבה: מבחינה אישית, אני חושבת שאחד הדברים שאפשרו לי לגדול מקצועית כל הזמן הוא זה שלא הקשבתי לסביבה שלי. למרות שאני באה מסביבה חזקה ותומכת, החלטתי להשקיע בלימודים בנושאים שעניינו אותי ולא את הסביבה שלי וזו התבררה כהחלטה חכמה.

אם הייתי מקשיבה להורים ולסביבה, כאדם דעתן עם פסיכומטרי גבוה, הייתי כנראה הולכת ללמוד משפטים. איכשהו ידעתי באינטואיציה שזה מנוגד למי שאני, כי בבסיס אני אדם שחותר להרמוניה, ולהיות עורכת דין זה אומר חיים מקצועיים של קונפליקט.

כמו הרבה אחרים בגילאי ה-20', גם אני הרבה שנים חשבתי שהסביבה שלי היא משהו נתון שלא ניתן לשינוי. אם הייתי חוזרת בזמן, הייתי מחפשת מוקדם יותר אנשים שאני רוצה להיות כמוהם ומסתובבת איתם קצת יותר. בתחושה שלי, יותר מדי שנים הייתי בחברה שהייתה נעימה אבל לא בהכרח העשירה אותי.

אם אתם הכי חכמים בחבר'ה שלכם ואתם אלו שתמיד נותנים עצות אבל אין לכם עם מי להתייעץ – זה סימן שצריך לזוז ולמצוא סביבה אחרת או נוספת. זה בסדר להיות בנתינה אבל אני ממליצה שתמצאו עוד סביבה או סביבה חלופית, בה אתם גם מקבלים השראה, אנרגיה לעשייה ודחיפה קדימה.

מחקרים מראים שאנחנו נהיים הממוצע של חמשת האנשים הכי קרובים אלינו - אני מזמינה אתכם להסתכל מסביב ולשאול את עצמכם בכנות אם הממוצע הזה הוא מה שאתם רוצים להיות ואם לא, לנסות ולהכניס לחייכם דמויות מפתח חדשות.


2. פשוט לעשות את זה, או JUST DO IT: בחרתם כיוון מסוים שמעניין אתכם לעסוק בו? צאו לשטח ותבחנו אם מה שחשבתם הוא באמת מה שמתאים לכם. מעניין אותך שיווק? לכי ותעשי קורס בפרסום ממומן בפייסבוק. אתה רוצה להיות איש מכירות? תוריד קורס בלינקדאין על יצירת לידים למכירות, אתה רוצה להיות נהג מרוצים? קח רכב מרוץ ליום ניסיון עם מורה פרטי.. נראה לי שהכנתם את הרעיון. קשה מאוד לדעת מה טוב לנו רק מקריאה ורפרוף באינטרנט, לכן, אני ממליצה לנסות כמה שיותר לצאת "ולעשות" את זה, גם בקטן זה טוב כדי לדעת אם זה הכיוון.

זה קצת מוזר, למרות שמקורות המידע כולם חשופים היום, מסתבר שדווקא דורות הZ-Y הם אלו שהכי פחות קוראים מקורות מידע רציניים. בדקו וראו שהדור שלכם משתמש לרוב באותם מקורות המידע ולמרבה המבוכה - רובם מגיעים מהרשתות החברתיות. קחו בחשבון שאי אפשר ללמוד הרבה מפייסבוק או מסיפורים של אחרים באינסטגרם, זו תמיד תהיה למידה מוגבלת. כדי באמת להתנסות, אין מנוס, חייבים להרחיב את הלמידה ולהישען על מקורות אמינים. תהיו בתנועה מתמדת של למידה, החלטה, בדיקה, תיקון וחוזר חלילה. גם אם אתם יודעים רק את הכיוון הכללי, תכוונו לשם ובדרך הלמידה וההתנסות, תרכשו כלים ותובנות שידייקו.


3. בהשאלה מעולם הסטרטאפים, הקריירה שלכם היא כמו סטרטאפ קטן: שנות ה-20 שלנו הן ה-MVP של המוצר שנהיה בעוד כמה עשרות שנים. זה בסדר לצאת לשוק עם המוצר "המצ'וקמק" שאנחנו כדי ללמוד ולשפר את הגרסה של עצמנו כל הזמן. אף אחד לא נולד מצטיין, צריכים לעבוד בזה. תצעקו את הדבר שאתם רוצים להיות ולעשות, כי אז תוכלו למצוא שותפים לעשייה (וככה גם להרחיב ולטייב את הסביבה שלכם, ראו סעיף 1).


4. זה לא משנה מה תחליטו, תהיו בתנועה והימנעו מ"שיתוק המנתחים": הרשתות החברתיות מסביב מקבעות את החשיבה שלנו לגבי הדרכים בהם אנחנו צריכים להתנהל בעולם. הפער בין מה שאנחנו רואים ברשתות החברתיות להישגים שלנו בעולם האמתי, יכול לייצר רצון לבחינה והתלבטות תמידית בין הרבה מאוד אפשרויות.

התוצאה לפעמים היא שמרוב התלבטות, אנחנו בוחרים שלא לבחור וזה משתק עשייה. זה קורה הרבה גם לסטרטאפים שרוצים להוציא לשוק מוצר מושלם, ומרוב דיוקים של המוצר בסוף מאחרים את השוק. בלין-סטארטאפ אנחנו מייעצים לסטרטאפים לצאת לשוק עם המוצר הכי מצ'וקמק כדי לקבל כל הזמן פידבקים מהשטח. גם אתם – צאו לשוק וקבלו פידבק, זה הדבר היחידי שידייק את החיפוש שלכם.

הבחירה בכיוון אחד לא באמת משנה, התנועה היא שנותנת לנו תובנות. לכן לדעתי, חשוב יותר להיות כמה שיותר בתנועה - התנועה תביא תובנות חדשות ותדייק את הבחירות ואם הבחירה הראשונית לא הייתה מדויקת, היא תקרב אותנו לבחירה של הדבר הבא, הרבה יותר מהר וטוב מאשר אם לא היינו בוחרים בדבר. יש לכם כמה אופציות טובות למשרות ואין לכן מושג במה לבחור - תטילו מטבע, תבנו טבלת החלטות, העיקר שתחליטו ותתקדמו משם.


5. פתחו כל הזמן את סט הכישורים האישיים שלכם שיבחינו אתכם מהכלל: תדאגו להתפתח לא רק בצד המקצועי, שייפו ופתחו יכולות אישיות: היכולת ורבלית (היכולת לשכנע, לנהל מו"מ, שיווק ומכירות), היכולת לספר סיפור ולרתום אנשים למטרות שלכם, היכולת להציג נושא מעל במה, לבנות פרזנטציה, לבנות יחסי אמון עם אחרים וכו'. חלק גדול מהיכולת שלכם להצטיין בעולם העבודה נעוצה לא רק בידע המקצועי שלכם, אלא ביכולות האישיות שאתם מביאים לחדר. ככל שתבינו יותר מוקדם מהן היכולות האישיות האלה שמבדילות אתכם מהאחרים, יהיה גם קל לאנשים סביבכם להבין מה הערך שאתם מביאים לארגון.

מעבר לזה, תלמדו כל הזמן סט הכלים שלכם צריך להתחדש ברמה החודשית. יש מעט מאוד מקצועות שמחייבים הסמכה עם תעודה כמו רופא, רואה חשבון, מהנדס ובימינו יש לא מעט מקצועות שאפשר ללמוד לבד ולהתנסות בפועל בפרויקט צד. אבל גם אם אתם לא לומדים בצורה מסודרת, אתם צריכים להיות הכי מקצועיים בתחום בו אתם עוסקים. הדבר הראשון שאתם צריכים וצריכות לעשות הוא לרכוש כמה שיותר ידע – כדי להבין מה כן, וגם כדי להבין מה לא. אם אתם רוצים לעבוד בחברה בינלאומית – חזקו את האנגלית, אם אתן רוצות לנהל – תלמדו איך להכין ולהעביר פרזנטציה. מעניין אתכן להיכנס להייטק? תלמדו את כל המונחים, תצטרפו לקב' בפייסבוק, תתחברו לאנשים שזה מה הם עושים, תקבעו איתם לקפה. רוצים להקים עסק – תחברו למישהו שכבר עשה עסק בתחום שלכם, נסו לעבוד אצלו או אצלה. תשתדלו ללמוד מהטובים ביותר בתחום (שימו לב גם שלא מכל אחד כדאי ללמוד) ובשלב הבא – נסו להפוך בעצמכם למובילי דעה בתחום.


6. אמביציה, כישרון והתמדה, "אוכלים" ניסיון לארוחת בוקר: אדם צעיר בתחילת הדרך, מוכשר, לומד ומתמיד, תמיד יהיה עדיף בשוק העבודה על אדם אחר שמביא איתו רק ניסיון. אם אין לכם תואר שנדרש למשרה מסוימת - נהלו איזה פרויקט צד מוצלח בתחום. הפכו את עצמכם למובילים בתחום שאתם חושבים שתוכלו לפרוח בו, וזה מוביל אותי לסעיף הבא - מיתוג אישי.


7. בנו לעצמכם מיתוג אישי: ככל שתקדימו ליצור לכם נוכחות מקצועית דיגיטלית ברשת, יהיה לכם קל יותר בתחרות שם בחוץ. צרו יותר תכנים מקצועיים במקום רק לצרוך אותם. שימו לב שאתם לא חייבים להיות אוטוריטה מקצועית - גם שיתוף בלבטים מקצועיים ויצירת קהל או קהילה סביב נושא מסוים, יקדמו אתכם.

נסו לבנות את עצמכם כמוצר – חדדו מה הערך שאתם מביאים לעולם? ואיך יודעים את זה – מבררים מה אומרים עליכם כשאתם לא בחדר. נסו לבנות סביבכם וסביב המוצר שלכם קהילה. הפודקאסט הזה הוא דוגמא טובה. חפשו ברשת אנשי מקצוע פופולאריים בתחום שאתם רוצים לכוון אליו ותראו מה הם עושים כדי להיחשב כאלה.


8. בררו מהן החזקות האישיות שלכם.ן: מהם אותם כישורי ליבה שהופכים אתכם למי שאתם? ממליצה על הספר של מרטין סליגמן, "אושר אמיתי". סליגמן הוא ממציא הפסיכולוגיה החיובית והוא חקר ומצא שאנשים שמודעים לחזקות שלהם זוכים לחוסן נפשי גבוה יותר. לדעת מהן החזקות שלנו, יכול לעזור לנו גם למקד את הבחירות בקריירה כדי שיעצימו את הדברים בהם אנחנו חזקים ולא להפך. אין טעם בשיפור מתמיד של התחומים בהם אנחנו חלשים, אבל הקפדה לעבוד על כישורי הליבה שלנו, תגרום לנו לפרוח. חזקו את החיובי ולא את השלילי. ככל שתמפו מוקדם יותר את החזקות שלכם, תדעו לכוון בקריירה למקומות שמעצימים את המקומות בהם אתם חזקים. יש בספר שאלון למיפוי החזקות, ואפשר גם למלא אותו אונליין, כאן.


9. תלמדו ותעסקו בדברים שגורמים לכם לפרוח: אם אתם לומדים משהו או עוסקים במשהו שלא גורם לכם להתעניין בו מעבר לעבודה או ללימודים, ולא מייצר אצלכן את הרצון להצטיין בו - יש סיכוי שזה לא הדבר שמתאים לכם. אל תפחדו לשאול שאלות תוך כדי התהליך, גם אם צריך לנטוש ולשרטט מסלול מחדש. מדברים אתנו כל הזמן על הערך של ההתמדה, אבל לפעמים, צריכים גם להודות שהכיוון שבחרנו בו לא מסב לנו אושר ודווקא השינוי יביא אותנו למקום טוב יותר. אני יכולה לומר לכם, שמבחינתי, כשאני הולכת למשרד לעבוד, אני אומרת לפחות אחת ליום, שאני לא מאמינה שמשלמים לי לעשות את מה שאני עושה. זה המדד מבחינתי להתאמה המושלמת לתפקיד - העבודה שלי לא מרגישה לי עבודה.


10. אל תקטינו את עצמכם ושימו לב לאפקט המתחזה: אפקט המתחזה מתאר את הפער בעיקר בקרב צעירים (ויותר צעירות) בין איך שהסביבה תופסת אותם.ן לחוויה שלהם לגבי עצמם. ההתמודדות עם הפער הזה מחייבת עבודה אישית וקצת fake it until you make it - אם הסביבה כולה מאמינה בכם ובערך שאתן מביאות, כנראה שיש שם משהו, אז פשוט תתנהגו בהתאם. החדשות הטובות הן שההרגשה הזו תעלם ככל שתמשיכו להצטיין והשנים יעברו. אפקט המתחזה גם לא נשאר לנצח, ככל שהקבלות וההמלצות יערמו, הוא בסופו של דבר גם יתפוגג.


11. תחגגו ניצחונות קטנים: יש לנו נטייה לרוץ מיעד ליעד בלי לעצור ולהודות על מה שיש. אם הצלחתם במטרה שקבעתם, אם הייתן בתנועה למרות הבלבול, אם בחרתם, למרות שלא ידעתם במה - תעצרו שנייה ותסתכלו לאחור על נקודת ההתחלה, זה נותן כוחות להמשך ומשמעות וגם מזכיר לנו שאנחנו בדרך הנכונה.


12. קחו אחריות, תהיו ה-owners של כל המשימות שמטילים עליכם.ן: זה נשמע קצת כמו קלישאה, אבל הכל תלוי בכם ובכן. ככל שתיקחו אחריות על המשימות שלכם ומי שאתם וכלל שתבנו יחסי אמון טובים עם העמיתים והמנהלים שלכם, ככה תגיעו יותר רחוק. ברגע שאתם ואתן בוחרים בכיוון, וזה לא משנה במה, תעשו את הכי טוב שלכם. תמיד! עם מקצועיות אף אחד לא יכול להתווכח, ואם תדאגו להיות מקצוענים ומקצועניות, התפקיד הבא תמיד יהיה מובטח לכם.


13. נהלו טוב יותר את המשאבים שלכם.ן: יש לכל אדם שלושה משאבים עיקריים שמתכלים: זמן, אנרגיה וכסף ואת שלושתם צריכים לנהל בחוכמה. משום מה בשנות ה-20' נראה לנו שהמשאבים האלה יהיו שלנו לנצח, אבל זה לא בהכרח המצב. אם אתם רוצים לשמור על אנרגיה גבוהה לאורך שנים רבות – תדאגו לקופסה שלכם, תאכלו טוב, תתעמלו, שנו מספיק ונהלו גם את העולם הרגשי שלכם בכבוד וחמלה.

נהלו את הכסף שלכם בחוכמה – אנחנו בודקים טיסות לחו"ל בארבעה מנועי חיפוש, אבל על תוכנית פנסיה רובנו חותמים בלי לקרוא, אם בכלל יש לנו אחת כזו.

נסו לייצר לכם מציאות של הכנסות מכמה מקורות ולא רק ממקור אחד – אני מושקעת היום בכמה סטרטאפים, מתפרנסת מייעוץ, אבל גם מהרצאות והנחיית קבוצות ואני גם כותבת לכל מיני מקומות. גם אם אתם שכירים, פתחו ערוץ מקביל של הכנסות פאסיביות או אקטיביות אן אתם יכולים.

תנהגו עם הזמן שלכם בחוכמה – קומו מוקדם, תשקיעו את הזמן על לימוד מקצועי והתפתחות אישית, תקיפו את עצמכם באנשים מאפשרים ומעוררי השראה, הזמן שלנו לא אינסופי וזה המשאב היקר ביותר.


לסיכום, שנות ה-20' בהחלט מבלבלות, אבל ככה זה אמור להיות, זה בסדר גמור, אף אחד לא באמת מצפה שתבריקו כבר בתחילת הדרך ואפשר להוריד לחץ.

שנות העשרים הן השנים שבעיניי הכי בונות אותנו כיצורים עצמאיים, זו תקופה נהדרת להבין טוב יותר מי האנשים שאנחנו הולכים להיות בעולם הזה - תלמדו, תתנסו, מצאו את החזקות שלכם, תחליטו על כיוון ותהיו בתנועה, מקסימום, תמיד ניתן לתקן את ההחלטה תוך כדי הדרך.

אל תפחדו לצאת החוצה ולמצוא שותפים לעשייה, דברו את הרצונות שלכם ומצאו את הסביבה שתומכת ומפרה אתכם. התקדמו צעד אחר צעד, תוך הקשבה למה שעושה לכם טוב וגורם לכם לרצות להשקיע כמה שיותר.

אשמח לשמוע מה דעתכם.ן, ואם אתם בני יותר מארבעים - אשמח גם לשמוע מה אתם.ן הייתם.ן מייעצים לעצמכם בשנות ה-20'?


שיהיה בהצלחה ותודה שהקשבתם.ן:)

bottom of page