top of page
  • תמונת הסופר/תרויטל קרמר

אז מה העובדים שלכם באמת רוצים? אלו ההטבות הנחשקות באמת

לפעמים נראה שהתעשייה קצת השתגעה בכל מה שקשור ב"פינוקים" לעובדים. כל כך התרגלנו לזה שיש נשנושים זמינים לכל דורש, מכונות קפה ואירועי חברה מושקעים. למעשה, קשה היום למצוא סטרטאפ, צעיר ככל שיהיה, שלא מתבסס במשרד יפה ודואג קודם כל לכמה שיותר הטבות לעובד, בכדי למשוך אליו כמה שיותר אנשים. אבל האם זה באמת מה שהם מחפשים? מסתבר שלא!


מאמר מעניין של Harvard Business Review בודק בדיוק את זה - מהן ההטבות המועדפות על עובדים? וליתר דיוק - מהן ההטבות שיכריעו את הכף ויגרמו לעובדים לבחור בעבודה עם שכר נמוך יותר על פני עבודה עם שכר גבוה יותר?

אומנם הכתבה מתייחסת בעיקר לשוק האמריקאי, אבל אפשר ללמוד עליה לא מעט גם על השוק כאן, כי אנשים הם אנשים, בכל מקום. אז הנה החדשות ועיקרן תחילה:

אירועים מושקעים לעובדים, חדרי כושר פרטיים, יציאה ממומנת מחוץ למשרד פעם בשבוע, קפה בחינם, נשנושים בחינם, מימון מנוי לחדר כושר, מימון מעון יום לילדים, עזרה בתשלומים ללימודים ואפילו (תחזיקו חזק!) תשלום עבור חופשת לידה (בארה"ב, ע"ח המעסיק). כל אלה, מסתבר, חשובים ממש הרבה פחות לעובדים מדברים אחרים, המעלים יותר את המוטיבציה.

הגורמים הבאים (מסודרים לפי סדר חשיבות) יוכלו להטות את הכף במו"מ ובאווירה שתיצרו במשרד:

1. ביטוחי בריאות משופרים - פחות רלוונטי עבורנו (ותודה לשירותי הבריאות המצוינים כאן).

2. גמישות בשעות העבודה

3. יותר זמן לחופשות

4. אפשרות לעבודה מהבית

5. חופשות מובנות בלו"ז השנתי ("הדממה"של כל הארגון או סופי שבוע בהם יש איסור עבודה גורף)


קשה שלא לשים לב שמבחינת המעסיק העלות יכולה להיות נמוכה יותר מאשר השקעה ב-welfare קלאסי של חדרי כושר, אירועי עובדים וכו' שאולי מצטלמים טוב ועוזרים במיתוג המעסיק, אבל לא בהכרח מביאים את העובדים הנדרשים.

מסתבר, שעובדים מעדיפים הטבות המעניקות בעיקר גמישות ולא רק שהן חשובות יותר מהשכר אלא מהוות גורם המשפיע במיוחד על המוטיבציה בתפקיד. זה גם יכול להסביר מדוע אנחנו עדיין מוצאים ארגונים עם יחס הפוך בין הטבות מעולות לעובדים לבין המוטיבציה שלהם להמשיך ולהישאר בארגון.

הטבות הקשורות לגמישות אמורות להיות נעוצות עמוק בתרבות הארגונית, ולא תמיד קל להטמיע אותן במערכת, אך לטווח הארוך, הן נותנות לעובד הרגשה טובה יותר (וגם יכולות ליצור אוירה נעימה יותר במשרד). אם נחשוב על זה, כל הצדדים מרוויחים כאן - העובד מקבל איזון בין העבודה לחיים עצמם (WLB - Work Life Balance) ומקבל בתמורה אחריות גדולה יותר (עבודה גמישה מהבית מחייבת מערכת אמון עמוקה בין עובד למנהלו הישיר) ואילו הארגון מקבל עובד המחובר יותר למקום העבודה ובעל מוטיבציה גדולה יותר להצליח.

אז בפעם הבאה שאתם מנסים לשכנע טאלנטים מדוע כדאי להם להצטרף דווקא לסטרטאפ שלכם (למרות שאולי המתחרים משלמים יותר), אולי דווקא התרבות הארגונית המאפשרת שלכם, תטה את הכף לטובתכם.


bottom of page